Bebbo
Jag skulle vilja ha stora stenar som prydnad i trädgården. Typ 4-5 ton skulle jag gissa. Hur fixar man det? Behövs ju ordentlig kranbil för detta. Och var kan man få stenen ifrån? Nån som har ideér? bor i Halmstad.
Peztis
Antingen så kontaktar du någon stenfirma, de kanske kan hjälpa dig eller peka dig i rätt riktning.
Eller så ser du ut en sten i naturen, kontaktar markägaren och ber om lov att få ta den eller köpa. Är det en bonde kanske han/hon t o m har maskiner att kunna få den hemfraktad med. Antar att någon gripfunktion är bra så att man kan lyfta den och ställa den så som man vill ha den.

Du kan ju även kontakta ett företag som håller på med markanläggningsarbeten, där borde det också kunna gå att få hjälp.
Huggorm
Det krävs en rejäl kranbil för att flytta sten på 4-5 ton, det är inget man gör men en vanlig traktor. Men kunde de flytta statyer på 60 ton för hand på Påskön så skall det väll gå fint i dagens Sverige också smile.gif
Blåklockan
Kontakta en firma med grävmaskiner.

Sambon kör grävmaskin och gör ofta sånna jobb hos folk, sten brukar de veta hur man ska få tag i, och det kan dom köra på dumper. Se till att hitta någon nära dig för transporten av maskin är ofta det dyraste. Grävmaskinist kostar runt 600 kr/h (finns säkert billigar och dyrare). Dom kan ofta göra ganska detaljerat jobb och lägga det precis som man vill ha det och flytta av massor så det blir som man tänkt.

Vi har egen grävmaskin och la dit just stora stenar hos min svåger och det blev väldigt bra. Sen hur stora stenar dom kan ta beror på storleken på maskinen förstås, vår är inte så jättestor (tror den är runt 7-8 ton) och klarar stenar mellan en halv- en kubik om jag inte har helt tokigt ögonmått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon