hultegard
Delar av den trall som vi har i våran trädgård är målad så att man inte ser ådringen i trät

De sa att de laserat det

När jag ska måla om de undrar jag vilken typ av lasyr man skall använda

det finns

fasadlasyr
täcklasyr

osv
Bengalow
Det var ett konstigt svar du fått! Lasering är målning med "genomskinlig" färg, typ betsning, för att ändra färgen på själva träet - från t.ex. furu till mahogny. Lasyr impregnerar träet, och skyddar genom inträngning.
Täckmålning gör man för att få en täckande yta, och därmed skydda träet.
Eftersom ditt golv redan är "täckmålat" med täckande lasyr, så bör du ju använda en liknande färg nu. Du kan inte få fram ådringen i träet igen genom lasering. Om det är detta du vill, så måste du slipa/skrapa av den täckande "lasyren" först. Det är inte lätt, eftersom den också "impregnerat" träet, inte bara ligger på ytan.
Köp nya bräder - dom är inte så fasligt dyra...
hultegard
Tanken var ju att täcka de gamla så av ditt svar varkar en täcklasyr vara det rätta för ett trallgolv
malarmaster
håller med bengalow,lasyr är ett tunt lager som görs för att bättra på bef. kulör och som lämnar träådringen kvar,att täckmåla ett utegolv med vanlig färg,typ täcklasyr innebär problem i framtiden med flagning då brädorna lär suga vatten underifrån. mitt råd,byt till nytt och börja om med en terasslasyr om du vill ha någon speciell kulör,annars är faktiskt en träolja bästa alternativet. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon