LaPaloma
Denna rabatt vill jag göra något åt. Just nu finns det två flammentanz samt två bergenier. Jag har haft ettåringar tidigare mellan rosorna men nu vill jag ha något permanent. Vil gärna att rabatten fylls ut så att jorden täcks.

Rabatten är ligger i norr men får en hel del sol på eftermiddagen och zonen är 5.

Stäppsalvia, kantnepeta är något som jag tycker om. Gula färger faller mig inte i smaken.

Har ni några förslag?

[attachment=69968:P5160006.JPG]
KRT
Nävor? Brukar bra ut sig bra och fyller upp ordentligt.
evelina
Jag har Stäppsalvia.

salvia

LaPaloma
CITAT (KRT @ 16-05-2012, 18:14) *
Nävor? Brukar bra ut sig bra och fyller upp ordentligt.

Brukar de inte sprida sig "hejdlöst" mycket? Eller finns det nävor som håller sig på plats?

CITAT (evelina @ 16-05-2012, 18:28) *
Jag har Stäppsalvia.

salvia

Vad kul! Nu fick jag ju se en bild med stäppsalvia. Kanske ska blanda vita och blå?
KRT
Det beror nog på vad det är för sorts näva - jag har några som växer snällt i stora tuvor och inte sprider sig vidare....

LaPaloma
CITAT (KRT @ 16-05-2012, 19:30) *
Det beror nog på vad det är för sorts näva - jag har några som växer snällt i stora tuvor och inte sprider sig vidare....

Vad har du för sorter att rekommendera?
Peztis
Visst prider sig nävorna (ok, beroende på sort då) men å andra sidan så är de lätta att rycka loss om man vill tukta. Tänkte också på något mer bradgrönt och nävorna är ju vackra och får dessutom fina höstfärger.

Alunrot i framkanten, några salvia bakom?

Jag har en rosa ängssalvia 'Rose Rhapsody' och den sprider sig inte, är väldigt vacker.
LaPaloma
CITAT (Peztis @ 16-05-2012, 19:36) *
Alunrot i framkanten, några salvia bakom?

Jag har en rosa ängssalvia 'Rose Rhapsody' och den sprider sig inte, är väldigt vacker.

Noterar och googlar biggrin.gif!
KRT
CITAT (LaPaloma @ 16-05-2012, 19:32) *
Vad har du för sorter att rekommendera?

Jag har vit och vanlig brunnäva, de är snälla. Har också en sort som jag faktiskt inte vet namnet på med lilablå blommor som jag fick som bonusplanta från Odla i fjol. Blodnäva är också snäll och sprider sig inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon