MadModder
En som frågade vad det här är för nåt, och jag måste då i min tur fråga er vad det här är för nåt? smile.gif
Är det nåt slags ogräs?

Citat från frågeställare:
"I vår trädgård växer de på långa smala (i genomsnitt 0,5-1cm tjocka) pinnar som är upp till 3 meter höga.
Det blir så väldigt spretigt. Så jag blev nyfiken på hur de "egentligen" ska se ut och vad det är för något.
De längsta bladen i bild är ca 7cm långa."

mamamaggan
Är inte så bra på det här men mitt förslag är ricin. Googla och kolla så kan du jämföra.
KRT
CITAT (mamamaggan @ 16-05-2012, 23:31) *
Är inte så bra på det här men mitt förslag är ricin. Googla och kolla så kan du jämföra.

Ricin är tyvärr inte vinterhärdig här, så om växten är återkommande kan man nog stryka det.
Bladen ser bekanta ut men jag kan inte riktigt placera dem, funderar vidare...
HelénE
Rönnspirea kanske? Sprider sig väldigt lätt.

Helén
Azur
Det är absolut inte ricin, ricin har handflikiga blad.

Är det en ört eller en vedartad växt? Min första tanke var rönnsumak, men då borde man väl se att det står en stor buske med likadana blad bredvid.
RitRat
De där små röda i mitten, är de blommor?
Bladen ser lite ut som på älggräs men inte riktigt. Det är inte den.
KRT
CITAT (HelénE @ 17-05-2012, 13:07) *
Rönnspirea kanske? Sprider sig väldigt lätt.

Helén

Det var rönnspirea jag hade på tungan men inte kunde få ut smile.gif, ser mycket likt ut!
RitRat
Ja, absolut rönnspirea.
Se bilder:
https://www.google.se/search?q=r%C3%B6nnspi...680&bih=916
HelénE
CITAT (KRT @ 17-05-2012, 16:07) *
Det var rönnspirea jag hade på tungan men inte kunde få ut smile.gif, ser mycket likt ut!

Ja jag brukar också bara ha det på tungan och aldrig komma på vad det heter...men just i dag så ploppa det bra ut...
MadModder
Rönnspirea är precis vad det är. Tackar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon