MarieC
Hej allihopa! Jag funderar på en sak...Kan man sätta ner en vanlig gul lök , från affären, o få nya? Man kan ju göra det med potatis.
Blir det fler lökar av en, så som det funkar med potatis alltså?
jag vet att det är en skitkonstig fråga för många av er men jag har faktiskt ingen aning om sånt här smile.gif
Om man nu kan göra så här: Kan ni ge mej all nödvändig info jag behöver så är ni jättegulliga! Kan jag sätta dom nu(zon 2) ? Hur djupt? Kupas? Hur vet jag när jag ska skörda?

Tack så jättemycket på förhand!

//Marie
Gaerrent
Nej du får inte fler lökar. Det troligaste är att löken kommer att blomma och du får en fin vit blomma. Det kan av den anledningen vara värt att sätta ut lökar som skjutit blad och mjuknat i skafferiet.
Eva i Skåne
Nej, det är ingen mening att stoppa ner en vanlig lök från affären. Det blir bara en lök per sättlök. Däremot finns det att köpa just sättlök i påse eller lösvikt. Det är små lökar på 1-2 cm som växer till sig, men varje blir ändå bara en lök.
Man kan även fröså lök, men jag tror det är för sent. Jag har iaf aldrig provat det sistnämnda. Jag tror de flesta föredrar sättlökar.
MarieC
Tack snälla ni för era svar! Då får det bli sättlök ist! Jag har faktiskt ganska många mjuka lökar som jag kan gräva ner ist för att slänga då. Va bra!

Ha de gott!

Gaerrent
Frösådd lök är ju avgjort billigare, men min erfarenhet är att man får mycket mindre lökar. Kanske blir de bättre om man försår inne men det har jag inte provat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon