petter2012
Hej!

Jag försöker hitta en databas/ett register med tillhörande bilder på trädgårdsväxter (prydnadsbuskar, träd, bärbuskar, blommor av olika sorter...) att ladda ned för privat bruk (alltså det är registret jag vill ladda ned, inte växterna...). Jag vill ha samma info ungefär som finns hos plantskolorna, dvs namn, växtzon, bild (helst) osv.

Jag kan tänka mig att betala en del om så behövs.

Är det någon som vet något om detta?

Varma hälsningar

Petter
Eva 33c
Om det fanns något sådant på svenska och för svenska förhållanden så skulle det nog bli en hit! Tyvärr har jag inte hittat nåt sånt som man kan ladda ner, inte ens mot betalning, kanske nån annan har?

Men några tips kan jag ändå ge. Rångedala Plantskola har sin katalog på nätet numer, men deras sista i pappersformat (2010) ligger på deras hemsida för nedladdning.
Företaget SPR info säljer växtskyltar till branschen och man kan se dessa på hemsidan. Men det blir ett väldigt klickande om man bara vill bläddra igenom materialet för inspiration. Ladda ner tror jag inte är realistiskt för det är inte så hög upplösning på bilderna, lite svårlästa faktiskt. Fast det är säkert meningen : )
Igår hittade jag plötsligt en hemsida, odlablommor.com med en del av det du efterfrågar. Dock inga bilder. Jag vet inte vem som ligger bakom upplysningarna, tror att det än nån privatperson. Men där finns massor av info i alla fall.
Jag köpte nån gång en cd-skiva med växter på, men den var inte så kul som jag hoppats.
Hoppas du får mer tips av nån annan, och hittar du nåt på egen hand hoppas jag du berättar det här smile.gif

Välkommen hit föresten!
Peztis
Det finns en app som heter perenner el något liknande, det kanske skulle kunna vara något?

Åh, här är den: http://www.gardenapps.se/Perenner.htm
petter2012
Tack så mycket!

smile.gif
larkdjur
Movium har en databas på nätet: http://plantarum.slu.se/ Det kostar 600:-/år, men då får man ju uppdateringar också. Har använt den en del i jobbet och gillar den, fast det finns inte bilder på alla växter. Brukar komplettera med googlingar. I databasen kan man söka på höjd, blomtid, blomfärg, placering och massa annat. Praktiskt när man inte orkar bläddra i kataloger smile.gif
Eva 33c
CITAT (larkdjur @ 23-05-2012, 11:23) *
Movium har en databas på nätet: http://plantarum.slu.se/ Det kostar 600:-/år, men då får man ju uppdateringar också. Har använt den en del i jobbet och gillar den, fast det finns inte bilder på alla växter. Brukar komplettera med googlingar. I databasen kan man söka på höjd, blomtid, blomfärg, placering och massa annat. Praktiskt när man inte orkar bläddra i kataloger smile.gif

Det såg intressant ut, synd att det inte fanns något "smakprov" nånstan om hur det ser ut. Men priset! 600kr + moms = 750kr varje år! Tyckte i alla fall jag var häftigt.
officinalis
Plantarum är helt klart värt tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon