mullkärringen
17-05-2012, 05:14
Jag har blivit med hallonhäck och det skjuter upp mängder med rotskott. Ska jag släppa upp dessa och få en tät häck eller är det bättre att gallra,låta kanske hälften komma upp och det blir en luftigare häck?
Sen undrar jag vad som är bäst att gödsla hallon med?
Åsa, mälardalen zon 2
17-05-2012, 07:15
De hallonskott som dyker upp från marken nu är de som kommer ge dig bär nästa år, hallonskotten ger bär år 2 sedan klipps de bort. Så ja du måste släppa upp dem, men man kan gallra bort en del skott ifall man tycker det blir tätt i buskarna.
jag brukar slänga på lite hästgödsel och hönsgödsel men inte i några jättemängder och sedan vattnar jag o blir det varmt vill de ha mycket vatten annars blir bären rätt små eller torkar bort.
*Stintan*
17-05-2012, 07:32
Först och främst...hallon får man på fjolårsskotten så i höst ska du klippa bort alla skott som burit bär i år. Då ser du hur mycket som blir kvar och kan gallra så att det blir ca 8 - 10 skott per meter.
Gödsla med riklig mängd kompost eller väl brunnen kreatursgödsel men gödsla dom aldrig med konstgödsel och inte efter midsommar.
Här är en bra länk med tips
http://www.mobackes.se/Produkter/hallontips.htm
mullkärringen
17-05-2012, 11:51
Tack!! Nu vet jag hur jag ska bära mig åt och lär nog rensa bort lite skott för nu kommer det ca 30 st per m. // Lotta
Jag brukar rensa mitt hallonland på våren när bladen börjar knoppas på skotten, då ser man lätt vilket som är fiolårsskott eftersom de "är döda" och riskerar inte att klippa bort de nya skotten som ska ge bär i år.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.