LaPaloma
Odla har en hel del perenner och klematis till mycket bra priser som jag är sugen på att köpa dessutom är det just de perenner som jag är ute efter. Tyvärr är inte perennrabatten iordningsställd ännu och inte heller lådorna till klematisen.

Hur länge kan växter stå i kruka innan jag kan plantera ner dem i rabatt? Eller ska jag jordslå dem i pallkragar i väntan på nerplantering?

Klint
Jag har lite av samma problem som du,har en del ståendes i krukor i skuggan är inte krukorna för små går det nog bra.Sätter du dem i pallkragen mår de ju klart bättre, de plantor jag har är delade plantor från förra huset men jag är också riktigt sugen på att köpa från odla!
HelénE
Bara man kommer ihåg att vattna krukorna så brukar det gå bra att de står kvar, jag har haft som stått flera månader. Största problemet brukar vara att komma ihåg att vattna dem.

Helén
Allekulla
Ett år gjorde jag storshopping av plantor, när ett försäljningsställe skulle lägga ner. De fick stå över vintern pga att jag blev sjuk. Någon enstaka gick hädan, men det mesta klarade sig! Vissa perenner övervintrar jag också i blomkrukor på altanen och det funkar. De är tåliga rackare perenner.
Bassam
Hej

Växter växer inte på hösten och vinter, så det är inte problem att de stannar i krukor, men det är bättre om man planterar de i jorden eller i stora krukor.

Obs
I krukor behöver växter mycket skötsel.

H.Bassam
KRT
CITAT (LaPaloma @ 17-05-2012, 13:57) *
Odla har en hel del perenner och klematis till mycket bra priser som jag är sugen på att köpa dessutom är det just de perenner som jag är ute efter. Tyvärr är inte perennrabatten iordningsställd ännu och inte heller lådorna till klematisen.

Hur länge kan växter stå i kruka innan jag kan plantera ner dem i rabatt? Eller ska jag jordslå dem i pallkragar i väntan på nerplantering?

Jag har perenner på "tillväxt" i krukor, vissa har stått så i ett år eller två (om de växer långsamt). Inga problem alls, bästa är om man kan hitta ett halvskuggigt ställe, eftersom krukorna inte torkar ut lika fort då.
Jag har övervintrar en del av dem också i kruka, och det enda som dött är en klematis. Men i ditt fall handlade del väl snarare om månader än år, och då är det inga som helst problem. Evt kan man behöva gödsla lite, men överlever i kruka gör dem. Speciellt om man ger dem lite bra jord tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon