Christa
17-05-2012, 13:48
Jag har en 3 växlad cykel av äldre modell och en 5 växlad lite nyare. Jag hade dom på service för 2 år sedan och dom bytte en hel del för ganska mycket pengar.
Nu krånglar dom igen efter en vinter i vårt kallgarage. Jag får nog lära mig lite service själv.
Den 5 växlade hamnar mellan två växlar så motståndet plötsligt släpper i uppförsbackarna. Kanske behövs bara lite olja men var skall man olja i så fall?
Den 3 växlade har fått något mystiskt rasslande ljud som verkar komma inifrån där tramporna sitter. Vet inte om det är harmlöst eller om något håller på att gå sönder.
Sökte på nätet efter någon sida där det finns tips och där man kan diskutera men hittade bara sådana om nyare cyklar. Känner någon till något forum för äldre hojar?
Kanske finns det någon bok?
Dom nya modellerna av cyklar gillar jag inte alls så jag försöker hålla liv i mina gamla.
Huggorm
17-05-2012, 14:01
Den som rasslar från där tramporna sitter är nog inte så farlig. Har du kollat att det inte bara hamnat något innanför kedjeskyddet som går emot drevet? Det finns inte så mycket innanför tramporna, bara kullager och de brukar sitta ganska väl skyddade.
Växlarna är värre, men det kan vara så enkelt att lägena bara behöver justeras in.
Bengalow
17-05-2012, 14:33
Oljar man sin cykel i tid otid, så samlas det grus och smuts i den torkande oljan. Mitt råd är SMÖRJ ALDRIG PÅ UTVÄNDIGA DETALJER!. Det finns inte en cyklist i något cykellopp på denna sidan av 1900-talet som har oljat sin kedja. Om den är torr så fungerar den bäst (och samtidigt slipper du fläckar på kläderna!) OM du vill olja upp kedjan, eller andra detaljer, så använd det som heter CRC.565. Det är en tunn, smörjande och rostskyddande olja
Beträffande växelhus, så bör man före/efter varje säsong ta isär och sköta detta. Detta jobbet är lättare med utanpåliggande växlar, så ha inte så stor motvilja mot just detta. Du tjänar själv på det.
Det krasande ljudet från pedalen kan vara från kullagret. I vissa modeller nöjer man sig med billiga sådana, och kulorna täcker bara max ca 65-75% av lagrets omkrets. Det betyder att det kan bli en så kraftig belastning, att någon/några kulor blir deformerade. Då rasslar det...pedalen kan också bli sned till slut
Christa
17-05-2012, 15:01
När det gäller olja så krånglade växlarna på den 3-växlade cykeln i flera år och så åkte jag till en gubbe som fanns där jag bodde innan. Han oljade där spaken och det sitter på styret och sedan funkade växlarna i 10 år. Det gick så fort så jag såg inte riktigt hur han gjorde men jag tänkte prova det på den andra cykeln som krånglar nu.
Det var dock inte riktigt samma slags krångel. Den 3-växlade tappade växlarna men det funkade om jag höll handen på spaken. På den 5-växlade hamnar jag nu mellan två lägen och jag vet inte om felet sitter uppe vid spaken eller nere i navet.
När vi hade inne den på service så visade cykelhandlaren hur man kunde jusera nere vid navet men det har jag glömt nu.
När det gäller det konstiga ljudet så är det inte något som går emot någonstans så det kanske är kullagret. Det behöver ju inte vara en dålig sort eftersom cykeln varit flitigt använd i minst 30 år.
Vad är utanpåliggande växlar och vad är växelhus för något?
Huggorm
17-05-2012, 15:16
CITAT (Christa @ 17-05-2012, 16:01)

Vad är utanpåliggande växlar och vad är växelhus för något?
Utanpåliggande är den som sitter på dagens cyklar med väldigt många växlar, man kan se att det finns olika drev som kedjan hoppar mellan när man växlar. Växelhus är vanligare på cyklar med upp till sju växlar, då sitter allt inbyggt i navet på hjulet. Dessa är egentligen bättre eftersom de sitter skyddade, men det får inte plats så många växlar då
*Stintan*
17-05-2012, 15:26
Kolla där på bakhjulsnavet där växelvajern ansluts till navet. Det kanske finns så att man kan spänna vajern en aning genom att skruva åt där. Svårt att förklara när man inte ser hur det ser ut på din cykel men på min gamla var det liksom en kort kedja som gick in i navet och där kedjan satt ihop med vajern kunde man skruva lite för att justera växlarna.
CITAT (Bengalow @ 17-05-2012, 15:33)

Mitt råd är SMÖRJ ALDRIG PÅ UTVÄNDIGA DETALJER!. Det finns inte en cyklist i något cykellopp på denna sidan av 1900-talet som har oljat sin kedja. Om den är torr så fungerar den bäst (och samtidigt slipper du fläckar på kläderna!)
Halaj!
Du måste trolla.
Jag skall ge dig ett bra sökord:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tribologi//T
Aqvakul
17-05-2012, 16:43
CITAT (*Stintan* @ 17-05-2012, 16:26)

Kolla där på bakhjulsnavet där växelvajern ansluts till navet. Det kanske finns så att man kan spänna vajern en aning genom att skruva åt där. Svårt att förklara när man inte ser hur det ser ut på din cykel men på min gamla var det liksom en kort kedja som gick in i navet och där kedjan satt ihop med vajern kunde man skruva lite för att justera växlarna.
Precis!
Bengalow
17-05-2012, 19:51
Det var ett för enkelt svar, Tapio! Med olja följer smuts, och vad tror du sliter mest på en cykelkedja - torrfriktion eller sandkorn som fastnat i oljan, och integrerats i "smörjmekaniken" ?
Huggorm
17-05-2012, 20:06
CITAT (Bengalow @ 17-05-2012, 20:51)

Det var ett för enkelt svar, Tapio! Med olja följer smuts, och vad tror du sliter mest på en cykelkedja - torrfriktion eller sandkorn som fastnat i oljan, och integrerats i "smörjmekaniken" ?
Då tror jag faktiskt torrfriktionen sliter mer än ett inoljat sandkorn
Bengalow
17-05-2012, 20:33
Det tror jag också, men nu är det inte fråga om ETT sandkorn. Hela smörjan är indränkt av jord/sandkorn efter en dag ute med cykeln, om du smort med "symaskinsolja"...Tvätta kedjan med lacknafta, och titta på resultatet, så får du se vad du släpar med dig!
Christa
18-05-2012, 08:08
Tack för alla svar. Jag kolla på cyklarna och se vad jag kan göra. Skall börja med att smörja uppe vid spakarna innan jag rör justeringen så det inte blir som med brännaren till min värmepanna.
I början av 90-talet skulle jag justera brännaren till värmepannan och sedan fick jag aldrig ordning på den igen. Till slut hade jag skruvat isär den så många gånger att jag nästan kunde göra det i sömnen.
Efter som cyklarna funkade felfritt när jag ställde in dom i garaget i höstas så kanske dom bara är lite ringrostiga så att säga.
Att den där lilla kedjan som går in i navet har med justeringen att göra vet jag men HUR man justerar vet jag däremot inte så skall jag pilla på den så måste jag skaffa mig ordentlig kunskap.
Är det någon som känner till någon ny cykel som liknar den gamla typen? Alltså är 26 tum och lätta och har pakethållare osv. När jag kollade på nya cyklar för några år sedan så var det närmaste vanlig cykel jag kom de där klumpiga tantaktiga cyklarna som är så vanliga nu.
Jag cyklar på små grusvägar och stigar och det har hänt att jag släpat cykeln över hyggen osv. Min sambo har en mountinbike men den är ju så svår att lasta på så vi får nyttja min cykel till att hänga väskor på. Inte vill jag ha en massa växlar att hålla reda på heller och öppna lösningar där byxorna kan fastna. Skulle kännas konstigt utan fotbroms också även om jag har slitit ut den en gång redan i de stora backarna här.
Det jag saknar är bättre bromsar så att jag inte behöver gå ner för den största backen. Bromsar jag ner för den så blir bromsen i navet så varm så det ryker om den och det är ju inte bra.
malcolm
18-05-2012, 09:13
Det finns böcker om hur man sköter/reparerar sin cykel, tror Biltema har någon.
*Stintan*
18-05-2012, 10:21
Förlåt Christa men det låter som om du inte ens vill försöka fixa din cykel själv. Förstår inte riktigt varför du frågar när du inte vågar testa. Det går att justera växlarna genom att skruva/vrida på en liten grej där vid navet som jag sa tidigare och man får prova sig fram så det blir bra, det gör cykelreparatören också.
Åk till en cykelhandlare och testa olika cyklar, en del är tunga som bly och andra lätta och lättrampade som min Rex City t.ex. som jag är jättenöjd med och inte haft några som helst problem med sen jag köpte den för 8 år sen. 3-växlad vanlig cykel med fotbroms.
Googla på cyklar så kan du kolla olika modeller.
Christa
18-05-2012, 10:59
CITAT (malcolm @ 18-05-2012, 10:13)

Det finns böcker om hur man sköter/reparerar sin cykel, tror Biltema har någon.
Tack Malcolm, skall kolla det.
CITAT (Bengalow @ 17-05-2012, 20:51)

Det var ett för enkelt svar, Tapio! Med olja följer smuts, och vad tror du sliter mest på en cykelkedja - torrfriktion eller sandkorn som fastnat i oljan, och integrerats i "smörjmekaniken" ?
Halaj!
Ok, då.
Såhär kanske:
När man har en bärande oljefilm mellan metalliska delar uppstår ingen kontakt mellan dem och livslängden blir oändlig. Under ideala förhållanden alltså.
Vilket man verkligen inte har på en cykelkedja.
Jag ger dig rätt i att smutsen är ett problem. Och att olja får smuts att fastna.
Dock är det som huggorm skriver att torrfriktionen är ännu värre.
Sen beror det förstås på smutsen också. Partiklar som har mindre diameter än oljefilmens tjocklek gör ingen skada alls.
Men att smörja kedjan med CRC 5.56 är ganska meningslöst. Den slungas loss av centrifugalkraften när kedjan tar den snabba svängen runt det lilla kedjehjulet där bak.
Istället skall man använda en speciell olja till kedjor, t.ex. CRC klisterolja:
http://www.clasohlson.com/se/view/content/...p;showTabs=true(oj, sicken lång länk!)
och eftersom det är Christa som frågar skickar jag med en länk till databladet också:
http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8%20CHAINLUBE.PDF//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.