torpargubben
17-05-2012, 17:16
För ca 8 år sedan köpte jag och min fru ett gammalt torp. Tomten hade legat obrukad sedan 60-talet. Och där det förut varit potatisland växte både vass och ängsgräs - fårorna var till stor del borta, men de fanns.
Nu börjar det hela "likna" en gräsmatta, men ännu finns antydningarna till fåror kvar.
Eftersom tomten är på närmare 5000 kvm och ca hälften är gräsmatta börjar det kännas allt tyngre att klippa för vart år. Därför söker jag era erfarenheter om ni har några, eller ídéer.
Kan man klippa med trädgårdstraktor på det ojämna underlaget? De gamla klipparna har tagit mycket "stryk" under åren och behöver bytas ut! De har tvingats agera jordfräsar på "fårtopparna" och hängt i luften mellan dem.
Har någon en fundering eller erfarenhet av liknande?
/Torpargubben
Halaj!
I din sits hade jag nog börjat om från början. Försökt att hitta närmaste bonde i trakten, att fixa det med traktorn.
De har en sån där…ööhh…ram med piggar på, nedåt,som de jämnar till åkern med.
(här vet jag inte om jag borde skämmas för att jag inte vet vad det heter, men va f-n, jag är uppvuxen i miljonprogrammet)
en sån, dragen lite kors och tvärs borde göra susen.
Sen sår du nytt gräs.
Vad kan en bonde ta i timmen sådär under bordet? Några hundringar?
Han fixar det säkert på en halvtimme.
//T
En såndär ram med piggar på kallas
Harv
CITAT (jaj-51 @ 17-05-2012, 22:30)

En såndär ram med piggar på kallas
HarvHalaj!
Tack för hjälpen!
//T
torpargubben
18-05-2012, 06:46
Har prävat ringvält - med grannbondens hjälp - blev bättre och gräsmattan är kvar!
Frågan kvarstår!
*Stintan*
18-05-2012, 15:59
En traktorfräs skulle nog göra susen.
kerstinbern
18-05-2012, 18:56
Det finns väl inga rotorblad som tål att slå i marken alltför mycket. Vore det inte bättre att ha mindre gräsmatta och mera äng?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.