Har vi någon duktig målare här ?
Vilken sorts färg är bäst att använda när man ska måla plywood inomhus.... K-plywood.
Halaj!
Ingen duktig målare, men undrar ändå: Bäst? Bäst på vad? Vad vill du?
Vill du att ådringen i plywooden skall synas?
Vill du att ytan skall vara så underhållsfri som möjligt?
Vill du att det skall gå snabbt att göra jobbet?
Är det viktigt att färgen skall torka fort?
Är du nojig för att färgen innehåller hälsovådliga kemikalier?
Får det lukta innan det har torkat/härdat?
Alla dessa frågor ger olika svar på vad som är bäst.
Du måste precisera dig.
//T
CITAT (Tapio @ 17-05-2012, 20:10)

Halaj!
Ingen duktig målare, men undrar ändå: Bäst? Bäst på vad? Vad vill du?
Vill du att ådringen i plywooden skall synas? Nej
Vill du att ytan skall vara så underhållsfri som möjligt? Ja
Vill du att det skall gå snabbt att göra jobbet? Nej
Är det viktigt att färgen skall torka fort? Nej
Är du nojig för att färgen innehåller hälsovådliga kemikalier? Nej
Får det lukta innan det har torkat/härdat? Ja - om nej vad är alternativet ?
Alla dessa frågor ger olika svar på vad som är bäst.
Du måste precisera dig.
//T
Bengalow
17-05-2012, 20:39
Börja med en grundande färg för trä, slipfärg heter det. Slipa den lätt med sandpapper efter torkning, och sedan kan du måla med vad du vill, i ett par lager.
Plywood består av mjuka och hårda trädelar, som sväller olika, när man för på vätska. Om du inte slipar emellan strykningarna, så kan du se träets struktur (ådringen) i den färdiga ytan, speciellt om du använder en blank färg.
CITAT (Bengalow @ 17-05-2012, 21:39)

Börja med en grundande färg för trä, slipfärg heter det. Slipa den lätt med sandpapper efter torkning, och sedan kan du måla med vad du vill, i ett par lager.
Plywood består av mjuka och hårda trädelar, som sväller olika, när man för på vätska. Om du inte slipar emellan strykningarna, så kan du se träets struktur (ådringen) i den färdiga ytan, speciellt om du använder en blank färg.
OK det låter bra. Tack för hjälpen.
Halaj!
Ok. Det fina med inomhusmålning är att man kan välja precis vilken färg som helst.
Plastfärger (latexfärg).
Luktar ingenting och är vattenbaserade.
Fördelen är att det torkar blixtfort. Drar du med en pensel på en vägg uppifrån och ned är färgen längst upp torr redan när du når golvlisten.
Nackdelen är att det torkar blixtfort. Det blir ju alltid ränder efter penselhåren. Ju hårdare du trycker med penseln desto större ränder. Så man vill ju dra lååångsamt och trycka lätt, lätt med penseln men det blir svårt när färgen torkar så fort.
Alkydoljefärg. Min favorit.
Lättare att jobba med. Man har mer tid på sig och kan dutta och bättra lite hit och dit innan färgen har hunnit att torka.
Nackdelen är att de är oljebaserade och lösningsmedlet är lacknafta, vilket är ett problem vid penselrengöring. Jag har löst problemet genom att köpa billiga skitpenslar. Om jobbet tar flera dagar lägger jag penseln i en plastpåse med gummiband runt, i kylskåpet. När jobbet är färdigt slänger jag penseln.
Proffsmålare säger att man skall tvärtom köpa dyra, fina penslar. De blir bara bättre och bättre med åren. Men jag har aldrig lyckats att få en pensel helt fri från färgrester vilket gör att den blir helt kass efter användning.
Numera finns det vattenbaserade oljefärger också, men det har jag inte provat så jag yttrar mig inte om dem. De funkar säkert jättebra, även om jag är skeptisk. Vatten som löser sig i olja???
Har du gammalt hus och är mån om byggnadsvård finns linoljefärg. Har jag heller inte provat.
Det sägs att det är dyrare än alkydfärg, men väldigt drygt så kostnaden blir densamma i slutändan.
//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.