Ålgryte
För ett par år sedan skrevs det här på Odla, om epsomsalt och att det skulle vara bra för bl.a pelargoner m.fl krukväxter. Jag köpte då en påse som jag glömde bort... slap.gif

Nu har den kommit fram igen och jag undrar om någon med gröna fingrar använder epsom salt regelbundet?

Vilken effekt ser ni?
epsom
Pelargoner mår bra av EpsomSalt, 1/2 matsked blandas med 1 liter vatten, ta bara lite vatten som är varmt så EpsomSaltet löser sig fyll sedan på med kallt eller ljummet vatten. Det bästa är om man ställer krukan i vatten så växten får suga upp vattnet, ungefär 1 gång per månad. Det är också bra att ha i 1 tsk i jorden (liten kruka) när man planterar.

Kolla in azalean som har fått EpsomSalt regelbundet, det känns som jag har gröna fingrar när jag ser den. Film med på inlägg på Facebook Odla.nu

Pia Hansson
Bengalow
Epsomsalt = magnesiumsulfat
Saltet användes vid huskurer på 17-1800-talet för att få slät hy på den tidens Spa. Huruvida den har effekt på pelargoner torde de lärde tvista om. Jag använder Blomstra eller andra nutida/moderna gödsel. DET gillar mina pellisar!!
epsom
Epsomsalt = magnesiumsulfat

Det stämmer växter som får magnesium tar tillvara på gödning bättre (en hjälp till upptag av fosfor och kväve).
Sulfat är också viktigt för plantnäring.
Bassam
Hej
Det finns inte en grön hand. men ibland använder man gödselmedlet som sina växter behöver, människor som har gröna hände, De är skötsel sina växter bra, men de inte inte gröna händer, de är ????????????
H:Bassam
Ålgryte
CITAT (Bassam @ 14-09-2012, 00:09) *
Hej
Det finns inte en grön hand. men ibland använder man gödselmedlet som sina växter behöver, människor som har gröna hände, De är skötsel sina växter bra, men de inte inte gröna händer, de är ????????????
H:Bassam

Bassam: "Gröna fingrar" är ett talesätt i svenskan som innebär att man lyckas med växter, får dem att trivas och blomma.

Alla använder vi olika tricks - gödselmedel, jord, krukor, planteringstid, ljus mm - när vi hanterar gröna växter. En del trick passar vissa individer och växter medan andra inte gillar dem. Jag nappade på idéen med Epsomsalt till mina pellisar men har ännu inte sett någon effekt av det. Däremot ser jag att de gillar gödselpinnarna jag köper på Lidl !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon