katah
Hur resonerar ni med "järnnätter", kan det fortfarande bli frostknäpp in i juni?
Eller har det flyttat sig lite tidigare datum?

Det verkar bara vara varmt även på nätterna fram till slutet av maj ( zon 2 Östergötland)
Hur gör ni med uteplanteringarna?

Jag sådde rötter och planterade lökplantor redan en månad sedan,
men funderar nu med kålväxter och rotsellerin, frödrivna perenner och ettåringar, vågar man?

Majsen och pumpor får vänta snällt ett tag. yes.gif
kerstinbern
Det är bara absurt att hela avlånga Sverige skulle ha problem med kalla nätter i början av juni. Bäst är att lita på statistik från de senaste åren från SMHI eller från http://www.temperatur.nu/
tomas99
CITAT (kerstinbern @ 18-05-2012, 11:02) *
Det är bara absurt att hela avlånga Sverige skulle ha problem med kalla nätter i början av juni. Bäst är att lita på statistik från de senaste åren från SMHI eller från http://www.temperatur.nu/

Håller inte med frostnätterna är ju ofta lokala så visst kan det bli nattfrost i stortsätt hela Sverige lokalt på sina håll.
Huggorm
Jag tror det är främst i inlandet, här hos mig brukar de sista frostnätterna komma under första veckan i maj. Jag hoppas det skall vara över för i år nu.
mamamaggan
Här har vi järnnätter i mitten av juni , inte precis alltid men nog har vi haft det 9 år av 10. Sätter inte ut t ex tomatplantorna förrän efter midsommar.
katah
CITAT (kerstinbern @ 18-05-2012, 11:02) *

Tror du att jag inte förstår det, det var därför jag skrev om min placering på kartan.
Jag har en vänninna upp i fjällstrakter som har fortfarande mycket snö på backen och jag har själv bott i Norra Norrland. Givetvis är det inte samma i hela landet.

1)Därför undrar jag just hur ni andra resonerar kring vanliga frostnatt-datum lite olika delar av landet.
och
2) om ni känner att vårar har blivit varmare och man man börja plantera ut lite tidigare än tex. 10 år sen?
Alexander-VG-zon3
Själv tror jag aldrig att jag upplevt frost i Juni, vet inte om det hänt när jag varit barn men även äldre har sagt att det har hänt sällan där jag bott (dock skåne men ändå nordöstra). Här i västsveriges inland har jag bott sen 08 och det har inte heller varit någon frostnatt i juni. För min del enligt smhi är sista frostnatt här ca runt den 15 (1-15maj).

Tror nog det är ganska säkert i Götland efter maj, undantag är väl höglandet och på andra lokalt sämre platser. Bäst är att lära klimatet i sin egen trädgård/område.

Natten som var det iförsig väldigt kallt i södra och östra skåne.

Här kan med med hålla koll på temperaturerna över sverige (grov fingervisning)
http://www.klart.se/temperatur/

Och söker man på sin ort och sparar den i listen så syns orten på kartan. Dom närmaste dagarna ska det bara vara frost i norrland.

Tycker denna vår varit kall, vi har haft många fler frostnätter i april och i maj denna vår-försommar än förra.

Sommaren har inte kommit så långt i landet
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta
mamamaggan
Man kan ju läsa listan som det länkades till men den var iaf inte tillförlitlig för min ort . Sedan ligger våran sommarstuga , där jag odlar , utanför stan och där är det alltid kallare .

Minst 5 grader kallare om det är 10 - 20 minus och är det kring noll hemma i stan i mitten på juni så är det minst 3 minus vid stugan.

Man får nog kolla själv hur det är just på den platsen där man odlar. Men som sagt , de senaste 10 åren har det nog varit järnnätter i juni 9 ggr.
rosita
Här hos oss i zon 1 brukar vi säga att järnnåtterna är förbi 13 maj. Det har under mina 35 år som odlare alltid stämt bra.
CillaM
Själv litar jag bara på hur kallt det är på termometern i samband med månen. Frostnätter i juni har jag varit med om flera gånger, men det är som sagt lokalt.
HelénE
Jag bor i zon 2 norr om Stockholm nära kusten och har sen 2006 upplevt frost flera gånger i juni.

Grönsaker sätter jag tidigare, de täcker jag med fiberduk om det verkar kallt, men tomaterna sätts ej i sina lådor förrän tidigast mitten av juni.

Helén
spacepingo
CITAT (CillaM @ 18-05-2012, 16:23) *
Själv litar jag bara på hur kallt det är på termometern i samband med månen. Frostnätter i juni har jag varit med om flera gånger, men det är som sagt lokalt.

Hur hänger temperaturen ihop med månen?
katah
Några år sedan ( kanske 5 år sedan) upplevde vi en frostnatt i juni då nästan alla mina 40 pumpaplantor dog.
Det blev en snabb -direkt-på-plats plantering med fröer och det fungerade det med.

Nu kommer NATTENS lägsta pendla mellan +5 -+13 grader under de närmaste två veckorna.
Det känns rätt så tryggt.

När planterar ni i Skåne ut det allra känsligaste plantorna?
Gurkan, pumpor?
Eller blir det bra direktsådd på landet?
rosita
CITAT (katah @ 18-05-2012, 23:09) *
Några år sedan ( kanske 5 år sedan) upplevde vi en frostnatt i juni då nästan alla mina 40 pumpaplantor dog.
Det blev en snabb -direkt-på-plats plantering med fröer och det fungerade det med.

Nu kommer NATTENS lägsta pendla mellan +5 -+13 grader under de närmaste två veckorna.
Det känns rätt så tryggt.

När planterar ni i Skåne ut det allra känsligaste plantorna?
Gurkan, pumpor?
Eller blir det bra direktsådd på landet?

Här har vi planterat ut pumpor och västeråsgurkor förra veckan och nästa vecka åker slanggurkorna ut!
Fast de står intill förrådsväggen med plast framför.
jaj-51
Zon 2 i Göteborg.
En bit in i juni innan risken för frostnätter är över.
Tyvärr brukar det komma en och annan som fördärvar mycket om man inte har koll på läget och beredskap

Det där med klimaförändringen ...vintern var kallare mer snö och is på vintern (50 och 60 talet). Sommaren har jag ingen uppfattning om.
fvd
Jag bor i Halmstad och här är det frostnätter i juni en del år. Jag har missat det några gånger och då har det gått åt några tomatplantor. Som väl är har jag klarat min stora Solanum.
KRT
Nu har jag inte odla så många år, men några frostnätter i juni har jag inte varit med om under de tre senaste åren. I år kommer jag inte ens ihåg när senaste frosten var, jag brukar kolla termometern när jag går upp vid 6 och det har inte varit kallare än +3 den senaste månaden...
Därmed inte sagt att det inte förekommer, jag har bara inte märkt av det på varken termometen eller plantorna.

Men jag minns i fjol - då var det riktigt varmt och gott i i april tror jag det var, och sedan plötsligt om det in riktigt kall luft och det varnades för frost i början av maj. Och jag hade precis satt ut chili och tomater (ingen hade berättat för mig att de vill ha det varmt smile.gif). Men jag klarade det mha ett litet platsväxthus som placerades mot en tegelmur och den kallaste natten lade jag trasmattor över plasten.

Numera har jag växthus, och där har tomater och chili stått ute sedan början av maj, förra helgen flyttade jag ut pumpor och vattenmelon och i torsdags åkte de sista övervintrade chili och "medelhavsplantorna" ut. Snart kommer jag flytta palmer, rosmarin, oliv etc ut från växthuset till uteplatsen. Men det får bli när jag komme hem, just nu är jag i USA och det går ju inte att bedriva mycket trädgårdsarbete på distans smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (fvd @ 19-05-2012, 09:08) *
Jag bor i Halmstad och här är det frostnätter i juni en del år. Jag har missat det några gånger och då har det gått åt några tomatplantor. Som väl är har jag klarat min stora Solanum.

Fast det måste väl ändå vara väldigt ovanligt med frost i juni i zon 1 dessutom på västsidan nära kusten, där jag har trädgården nordöstra skåne zon 1-2 (inte ens vid kusten) har det garanterat inte varit frost i juni på 10år antagligen har det inträffat mer sällan än 10år, dock när väl sommaren kommer till östsidan så blir det sommar på riktigt men ändå.

KRT
CITAT (flaxss @ 19-05-2012, 17:34) *
Fast det måste väl ändå vara väldigt ovanligt med frost i juni i zon 1 dessutom på västsidan nära kusten, där jag har trädgården nordöstra skåne zon 1-2 (inte ens vid kusten) har det garanterat inte varit frost i juni på 10år antagligen har det inträffat mer sällan än 10år, dock när väl sommaren kommer till östsidan så blir det sommar på riktigt men ändå.

Kan ju iofs ha att göra med microklimatet, men jag håller med dig om att det borde vara ovanligt....
katah
Sommaren verkar komma för att stanna +20 grader två veckor framåt...
Jag börjar våga strunta i järnnätter även i år ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon