Full version: Syren
malcolm
För tre år sedan kapade jag ner tre jättesyrener som var totalt förvildade då jag skulle bygga ett plank och de var i vägen för bygget, nu har de kommit upp igen och är ca. 2 m höga och jättefrodiga. Tänker behålla dem men skulle vilja frisera dem lite och nu till min fråga, skall jag göra det innan de har blommat eller efter?
Cilla
Om syftet är formbeskärning, dvs att påverka den yttre formen, så är en bra tid efter midsommar.
malcolm
Ok, sitter kvar i vilstolen och väntar tills dess. rolleyes.gif
Mia i trädgården
Det var pigga syréner, 2 m på 3 år. Jag blir nästan lite avundsjuk! flirting.gif
Huggorm
CITAT (Mia i trädgården @ 18-05-2012, 11:00) *
Det var pigga syréner, 2 m på 3 år. Jag blir nästan lite avundsjuk! flirting.gif

De växer ordentligt fort efter att man skurit ned dem, de har ju hela rotsystemet intakt då som kan mata på med näring. Vissa andra buskar, som exempelvis en del salix, kan växa över två meter på en enda säsong om man gör så. Mina spireor växte också till två meters höjd på två eller tre säsonger efter att jag snaggade dem med trimmern
mamamaggan
Har lite olika erfarenhet av tillväxten på syrén. Vi sågade ner våran syrenhäck helt ett par - tre gånger under c:a 10 år och de första gångerna kom den igen bra men inte sedan. Det tog lång tid innan den blev sig själv igen så det kan vara olika resultat på total nedsågning.

Numera tar vi bara de grövsta grenarna och då ända ner för att få rotskott och slippa ha kala stammar nertill.
Mia i trädgården
Så sant så sant Huggorm, att en stor buske har mycket rötter att serva näring med. Jag jämförde med mina små rotskott som jag satt. När jag tänker efter så har de naturligtvis inte lika stort rotsystem som jobbar som när det är en jättesyrén som man tagit ned. Då får mina växa lite måttligt utan att jag skäller på dem flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon