mamamaggan
18-05-2012, 11:15
Köpte ampeljordgubbar från Odla men fem av sex plantor har dött. Någon annan som råkat ut för det ?
Det kan ju vara så att jag gjort något fel men om fler råkat ut för det så kan det vara fel på plantorna. Skulle vilja veta det innan jag reklamerar.
RibesRubusVitis
18-05-2012, 12:34
Mina tre kom för ungefär tio dagar sen, och alla mår bra. Jag satte dem i krukor med billig Bauhaus-jord och sedan ett par dagar står de i växthuset. De har väl inte precis vuxit, men ser friska ut.
mamamaggan
18-05-2012, 14:17
Jag satte alla mina i samma sorts jord , Weibulls blomjord , och så har de stått i 18 - 20 grader fast svalare på natten .
Känns konstigt tycker jag att endast en överlevt .
*Stintan*
18-05-2012, 15:44
Sådär blev det för mig förra året med jordgubbarna men i år planterade jag ner dom i småkrukor som nu står i köksfönstret i väntan på varmare väder men dom verkar må bra. Däremot har minipetuniorna jag köpte inte klarat sig särskilt bra. planterade dom tre och tre i amplar med bra jord men hälften minst har dött fast jag har dom inne. Trist tycker jag.
Var och handlade idag och det fanns riktigt stora ampeljordgubbar i affären så jag kunde inte låta bli att köpa en. Det var massor med blommor och kart på den och det verkar vara samma sort som Odlas. Dyr som sjutton såklart men skulle dom små dö så har jag iallafall den stora kvar.
Vet inte om man ska reklamera men jag vet ju inte om det är jag som gjort något fel.
Goliath
11-06-2012, 19:49
Jag har också köpt sex alla dog
Eva i Skåne
24-06-2012, 13:43
NU tror jag det är blomknopp på g i två av mina tre.
Har jag tur så blir det några enstaka bär att stoppa i munnen efter ordinarie jordgubbssäsong är över.
Ni som köpt tidigare år - Hur har ni gjort över vintern? Blir dom kraftigare och ger skörd andra året?
Katarina Odla.nu
24-06-2012, 14:04
Så bra att ni kollar med varandra!
Om flertalet av plantorna har dött finns all anledning att kontakta Tina, Monica eller Heléne i kundtjänst och prata med dem.
Kundtjänst:
0451-610 30
Måndag-fredag
08.00 - 14.30
Mejl:
helene@odla.nu
monica@odla.nu
Hälsningar Katarina på redaktionen
Jag köpte tre st, satte tillsammans i en större kruka och trots att de var ynkliga små stackare när de kom har det växt på riktigt bra och börjat skicka ut revor. De står ute, bredvid växthuset med sol större delen av dagen och de verkar trivas ypperligt.
Däremot funderar jag på om de är lika härdiga som vanliga plantor, eller om man måste övervintra dem på något speciellt sätt....
Eva i Skåne
02-08-2012, 21:21
Så här ser mina samplanterade jordgubbsplantor ut idag. Detta är första "skörden"

Lustiga avlånga bär. Ska bli spännande att smaka
[attachment=71750:CIMG1521...640x480_.jpg]
RibesRubusVitis
02-08-2012, 22:31
Precis så ser också mina ut just nu, en röd och resten börjar skifta i rosa.
Av de ursprungliga tre dog en efter några veckor, men de båda andra har redan ynglat av sig. Myrorna verkar intresserade av att tugga på bladen; kanske därför de bör hängas i amplar.
*Stintan*
05-08-2012, 23:29
Ja mina ser också ut så ungefär men på dom jag köpte av större modell på ICA (samma sort) har jag faktiskt kunnat skörda ett 30-tal ganska stora gubbar. Inte smakar dom som vanliga jordgubbar precis men rätt goda ändå, lite smultronsmak har jag märkt på en del men inte alla.
Eva i Skåne
06-08-2012, 16:51
Jag har skördat den mogna gubben och jag tyckte den hade lite smultronsmak.
Frågan är om plantorna överlever vintern.
Jag har haft en köpt ampeljordgubbe för ett antal år sedan. Första vintern grävde jag ner hela krukan i en pallkrage. Den överlevde, men gav ingen jätteskörd andra året. Nästa vinter blev den hängande kvar ute och frös antagligen ihjäl.
*Stintan*
06-08-2012, 17:55
Mina från förra året frös ihjäl på balkongen i vintras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.