Full version: vi kolonilottsbrukare
stephan sndlng
Idag har många affärer fröer till försäljning. Lidl är billigast just nu med 4 fröpåsar för 10kr.
Kvaliten på dessa fröer från annat land? får man prova sig fram?
Det jag läst är att det mest handlar om dagens ljushet som styr?
Alltså långt upp i norr med långa dagar under sommaren kanske dessa fröer får det svårt?

En annan sak om fröer är att det tydligen inte finns efterfrågan på blandade påsar?
jag enar har du ett litet odlingsställe vill prova på många sorter blir det frön över.
Jag vill se KÅLROTSPÅSEN, 10 fröer av vardera, blomkål, Grönkål, Vitkål, brysselkål, etc.
Olika salladspåsen, olika rotfruktspåsen etc.
Kryddor finns en liten marknad för flera i ett, i alla fall hittade jag 4 olika kryddväxter på ett ställe.

När jag ändå är i frösvängen, försvann såband, som var på G för ett 10tal år sedan. I år har jag inte sett ett enda såband.
Åsa, mälardalen zon 2
Dett är inget fel på lidls fröer, det är äldre välbeprövade sorter som det inte finns några patet på etc. så därför kan man sälja dem billigare. De brukar funka utmärkt odla på de flesta håll i sverige. Och deras fröer kommer troligtvis från samma ställen som alla andras = fröleverantörer från främst Europa, är få sorter som odlas i sverige de mera kommer hit i säckar och sedan packar fröfirmorna om dem i sina småpåsar som de har sitt namn på.

Finns blandningar ex. Runåbergs har en salladsblandning som heter saladini. Runåbergs har främst gamla sorter, icke hybrider och de har viss fröproduktion själva av en del sorter som det just inte finns några stora fröleverantörer till.

Många kryddväxter förökas vegetativt och inte med frö.

Väldigt många grönsaksfröer håller i flera år så ofta gör det ju inget att det blir frö över de kan man ju använda nästa år ex. har ju jag köpt 4sorters betor men inte har jag sått alla fröer där inte utan det jag har kvar kan jag så nästa år,.

stephan sndlng
tack Åsa för bra svar.
Spara o slösa lärde jag mig tidigt (50 år sedan?) men......
just frön som är så många och små har jag svårt att spara.

Mest beroende på att jag bara odlat sammanlagt 5 år.
Däremot har jag 30 års erfarenhet av trädgårdsanläggning.
Några år har jag samlat fröer och sedan planterat på stället jag arbetat på, tyvärr funkar det så i anläggningsbranschen att man sällan kommer tillbaka till samma ställe.
Detta betyder att jag sällan fick se vad som hände "mina planterade frön".

Snart dags att göra en rundresa på ställen där jag jobbat, tillexempel hur fruktträden vid Dalens sjukhus (utanför Stockholm) har tagit sig sedan plantering 1979.
Min första trädplantering.

Oj detta blev från ett litet frö till massor av snart 40åriga träd.
cinapuff
Jag har använt Lidls fröer i flera år och de funkar utmärkt tycker jag! Som med alla andra fröer gäller det att välja sorter som passar just dina förhållanden, så tomaterna har jag t ex hållt mig ifrån då jag föredrar andra sorter (tidiga buskvarianter). Men i övrigt har jag bara positiva saker att säga om t ex sockerärterna, squashen, salladen, ringblommor, tagetes, luktärter, krasse, solrosorna, basilika & rädisor. I år prövar jag för första gången deras rosenböna och än så länge verkar den också lovande!
stephan sndlng
Tack. skall ner till lotten nu och se om lidlfröerna kommit upp.
Många blev det i alla fall för 40kr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon