Full version: Träd som tak
Annapanna71
Är det någon som har tips på ett lövträd som kan bilda ett skuggigt, mysigt tak över en del av vår stekheta altan? Trädet får inte bli mer än 3-5 m högt och vi bor i zon 6.
/Anna
H Anders
Svårt. Jag är ingen expert men känner inte till något träd som har ovanstående egenskaper. Framförallt blir träd gärna högre än 3-5 meter. Näverhägg har ett ganska skirt bladverk med inte allt för mycket skugga under. De blir däremot högre än dina önskemål.
Cilla
Skuggan från ett litet träd på en altan blir inte alls lika skön som om man låter större del av altanen skuggas lätt av ett större, högre och vidare träd. Kompakt skugga från ett litet träd vill man ofta inte sitta i, det känns mörkt och dessutom måste man flytta sig hela tiden.

Ska man kunna sitta kring ett litet bord och alla ska få skön skugga krävs ett större träd. Den sköna svalkan från skuggan och de små ljusglimtarna som skapar behaglig luft och skönt ljus kommer när större del av altanen är skuggad, inte bara en liten fläck.

Det kan vara stekhett i en kompakt skugga av ett litet träd, medan det blir en skön svalkande luftmiljö från ett större träd.

Tänk större om du ska slippa samma trista skugga som ett parasoll skapar!
FruTrädgårdstomte
Hej,

jag har inte heller några förslag på träd. Men om ni inte vill ha något alltför högt, har ni funderat på en pergola istället? Då kan man ju få skuggan precis där man vill ha den.
Jag är inte säker på vad som är härdigt i din zon, men bokharabinda (Fallopia baldschuanica) kanske? Den är både starkväxande, härdig och vacker, iaf i lägre zoner.

:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon