Sidor: 1, 2
HelénE
Som tex. japanska lyktor, praktlysing och såpnejlikor...det borde finnas varningstext på dem...

I början gick det ju bra...men nu, om jag inte rensade och rensade så skulle det inte finnas något annat i rabatten...

Fast såpnejlkorna fanns före, men växer egentligen i en egen rundel---men frösprider sig och där borde jag rensat direkt, inte flera år efter...

Alla är väldig fina, men ska helt klart inte växa i närheten av något annat, utan enbart där man kan mota dem med gräsklipparen runtomkring.

Helén
merlin68
Ja där sa du nåt giggle.gif Numera får de hållas för sig själva på platser där inget annat vill växa och där får de bre ut sig bäst de vill. Har dock aldrig märkt att såpnejlika har fröat av sig hos mig men däremot de japanska lyktorna men bara i närområdet s a s smile.gif Fast vackra är de ju och jag vill inte vara utan dem heller...
Krolliljan
Jag tycker om såpnejlikor men visst, de tar över. Har varken såpnejlikor eller praktlysning längre, men ett tag hade jag praktlysing, höstaster och drakmynta ihop. De slogs om platsen och fungerade bra ihop.
Drakmyntan är ju rätt bra på att sprida sig den med. Jag trodde inte jag fått med någon när vi flyttade hit för två år sedan. Plötsligt dök det till min stora glädje upp en ( 1) stängel i ett land. Förra året var de 5 st och i år är där säkert 20 stänglar. Nu har jag flyttat några. Lemmon Queen köpte jag två små plantor av för ett antal år sedan och nu har jag och en massa vänner jätte exemplar av den. Och så prickklockorna. Vilka rackare till att sprida sig giggle.gif
Eva i Skåne
häxört fick jag när jag hade två stora nygrävda rabatter och inte så mycket att fylla dom med första året.
Det är nog tio år sen, men jag rensar fortfarande bort häxört varje vår/sommar

Prickklockorna, visst ja, glömde dom. Den blå håller sig i stora ruggar, men den rosa poppar upp överallt i den rabatten - men söta är dom ju
merlin68
Vissa av ogräsperennerna passar också bra ihop. Jag har den osannolika blandningen såpenjlika, praktlysing och trädgårdsnattviol tillsammans. Det borde skära sig men passar ändå bra ihop på nåt konstigt sätt smile.gif Men den växt som sprider sig nåt riktigt gräsligt här hemma är bibelblad tanacetum balsamica fear.gif Den får både underjordiska skott som sprider sig kvm-vis och frösår sig ocks¨å om man inte klipper ner blommorna. Och jag som t o m drog upp den från köpefröer en gång i tiden...den hade nog kanske inte kommit i min trädgård om jag hade vetat hur invasiv den är...
Drakblomman är ju snygg...kanske ska vi byta bibelblad mot drakblomma krolliljan giggle.gif flirting.gif
spacepingo
Jag brottas också med praktlysing. Den är egentligen inte min och jag vill inte ha den men grannen har den på sin sida staketet och lysingen har inte fattat att den inte är välkommen till vår sida. Akleja fanns en planta av när vi flyttade in för fyra år sedan och så köpte jag några fler för dom är fina, nu är de överallt! Första åren lät jag fröställningarna sitta kvar så de skulle sprida sig, nu kapar jag dem direkt så att de åtminstone inte blir fler smile.gif
Peztis
Kom på när jag läste denna tråd att jag började en annan i detta ämet och hittade faktiskt igen!

Så här är den: Vilken växt vill du varna för?
theca
såpnejlika...suck..
sedan den där balsaminen som skvätter iväg frön till höger o vänster..dubbelsuck..
för att inte tala om en blomma som jag idiotiskt nog huldat första året o nu strider med hela sommaren, en som har stora ganska vassa lite sträva mörkgröna blad och vackert himmelsblå blommor i "klase" med lite rosa innuti.. vet ni vilken jag menar ?? den e HEMSK! kommer upp överallt o vägrar ge sej..
HelénE
Jag håller faktiskt på att förflytta praktlysing, japanska lyktor och bergklint till en föredetta ogrässlänt där jag just tänkt de kan slåss med varandra, och lite av det ogräs som fortfarande då och då ploppar upp. Inget i närheten som "kan gå förlorat". Bara rejäla buskar och träd omkring.

Jag satte rätt många där förra året, men det är fortfarande öppen mark, så jag får nog förflytta lite till.

Men såpnejlokorna lär inte passa där, de kommer vika sig i första slagregn. De jag har i en plantering har numera fått rejält armeringsnät att växa igenom så de kan stå hela sommarn. Tidigare så precis innan blomning kom ett slagregn och knäckte dem...alltid.

De är fina, men jag tycker de kan hålla sig där de är. Inte frösprida sig, för de måste de gjort, så långa rötter har de nog inte.

Japanska lyktorna de är ju otroliga när de väl tagit fäste, där kan man tala om långa rötter...Som tur är så är det ganska lätta att rycka upp, även om de ploppar upp igen på samma ställe bara en rotbit är kvar. Praktlysing och såpnejlika däremot de sitter ju som berg...

Aklejor har jag också överallt, precis överallt är de, i alla rabatter, i höggräs. Men den den har ju ett lägre blandverk och därför tycker jag inte den tar över lika mycket, snarare så är dem bra i vissa rabatter att dölja allt gräs och smultronblad och annat ogräs som man helst ej vill se.

Praktbetonika har jag också väldigt mycket av, de sprider som också som annat, men det är samma där att de är så låga och döljer ogräs bra, så de stör mig inte heller att de sprider ut sig. Det är när de höga växterna tar för mycket plats som jag tycker det blir problem. Först är det snyggt...sen tar det liksom över allt om man inte rensar och rensar och rensar...

Helén
HelénE
Alltså, egentligen tycker jag väldigt mycket om både praktlysing och japanska lyktor, men det var oerhört korkat at sätta dem där jag satt dem...mitt i en jättestor rabatt...

Jag har 3000m2 tomt och kunde gott satt dem på lämpligare ställe, om jag bara vetat och förstått.

Sånejlikorna ja de är fina, men hör inte till min favorit, men nu fanns det redan en rundel ca 2,5m i diameter med dem när vi flytta hit och att ens tänka tanken att få bort dem...tja möjligen med mycket roundup.

Helén
KRT
Purpurklätt!!!! Fin mellan ölandsstenarna i en slänt, MEN helt plötsligt inser man att man inte ser stenarna mer eftersom purpurklätten växer ovanpå!

Konstigt nog har jag också lite problem med Akleja, de frösprider sig något förbenat, och öven om jag drar upp dem är det sällan hela roten kommer med och då är det snart en planta där igen sad.gif

Har också någon slags gul hög blomma som normalt ska växa i "tuvor" men det kommer hela tiden pytteplantor överallt, och jag vill INTE ha gula blommor överallt. Dessutom börjar de som små söta plantor, på någon dm, men om de får vara går de snabbt upp och blir 60 cm höga och har över allt!!! Tyvärr vet jag inte vad det den heter, får fota till sommaren och be om ID-hjälp här.
HelénE
CITAT (Peztis @ 18-05-2012, 20:48) *
Kom på när jag läste denna tråd att jag började en annan i detta ämet och hittade faktiskt igen!

Så här är den: Vilken växt vill du varna för?

Läste i den gamla tråden om att någon varnade för kapfriol.
Det är lite lustigt, för jag upptäckte förra året att vi hade en del mindre plantor i vår syrenhäck, i utkanten mot en björk döär syrenen aldrig tagit sig ordentligt.

Enda kaprfriol vi har i övrigt är dels en Tellman, och den sorten var det inte, men sen en som växer ca 150 bort på tomten, som jag bara sett nån enbstaka blomma på, och som ser ganska eländig ut eftersom den befinner sig mest i skugga bakom ett hus i ett högräsomrråde. Vet inte om det är den lilla som spridit sig eller om den kommer nån annanstans i från, grannarna har ingen. Int heller fanns den i vart fall synbart i syrenhäcken när vi flytta hit för 6 år sedan, jag vet faktiskt inte var den kommer från.

Nu har jag ryckt upp massa skott och satt här och där runt vårt fårstängsel, men funderar på om jag kanske om 10 år kommer förbanna den där vildspridda kapfriolen, eller inte. Jag älskar förvisso kapfriol, men kanske kan man få för mycket av den också confused.gif

Helén
Krolliljan
Inte kan man få för mycket kaprifol. crazy.gif :
Jag bara älskar den. Där vi bodde förut hade hela kvarteret kaprifol och vi gick våra kaprifolrundor på kvällarna för att bara luktade. wub.gif
HelénE
CITAT (Krolliljan @ 19-05-2012, 21:02) *
Inte kan man få för mycket kaprifol. crazy.gif :
Jag bara älskar den. Där vi bodde förut hade hela kvarteret kaprifol och vi gick våra kaprifolrundor på kvällarna för att bara luktade. wub.gif

Tack, jag tror nog kag håller med även om 10 år. Det luktar ju så gott, och min Tellman den lukar ju nästan inget. Just dessa i syrenhäclken hade några få blommor förra året, och de doftade ljuvligt. Nu ser jag att det är jättemycket knoppar på vissa av de som vuxit till sig.

Kommer förmodligen sluta med att hela min tomt är omgärdnad av ett kapriolstaket. Har ca 300 meter staket att plantera runt, så det är bra det finns mycket skott i syrenhäcken. biggrin.gif
smuleborg
Fanns här på tomten när vi köpte fastigheten:

Såpnejlika (borde inte säljas av seriös handelsträdgård, det värsta ogräset av dem alla)
Gullris
Praktlysing
Toppklocka

Och så den där slinger-/marktäckaren som liknar praktlysing i blomma och i viss mån blad. Urk.

Visst kan man tycka att ("bonn"-)akleja förökar sig friskt, men de är lätta att rensa bort (och jag kan tycka att de är fina på rätt plats).

Ringblomma är inte heller så kul, tänk dig för innan du tar in den (dock mycket beskedlig jämfört med de första fyra).

Azur
Haha jag älskar såna här trådar, det är precis den här typen av växter jag vill ha!
evaisa
Håller med..... Detta är en tråd jag blir glad av! :-)
Huggorm
Häckspirea, den sprider sig 1-2m per år åt alla håll. Jag har nog motsvarande en normal villatomt nu, och som sagt blir det hela tiden mer. Inget har hjälpt hittills, men jag funderar på att sätta upp nät och släppa in ett gäng höns. Snöbär är nästan lika illa.
addo
Växterna jag har problem är Gullregn som frösår sig över allt, Kaprifol som kväver allt och Snöbär som har förvandlat gräsmattan till en spikmatta.
Whiskuchi
Praktlysingen, dock inte jag som satte den men jag underlät att gräva bort hela plantan wink.gif
Randgräset, jag tänkte inte på rotbarriär. Nu är fågelbadet där det stod borta men det poppar fortfarande upp randgräs i gräsmattan just där.
Blodoxalis, inte jag som satte den men den poppar upp här och var. Jag tycker dock den är ganska söt och brukar lämna några plantor när jag rensar.
smuleborg
CITAT (Huggorm @ 21-05-2012, 00:50) *
Häckspirea, den sprider sig 1-2m per år åt alla håll. Jag har nog motsvarande en normal villatomt nu, och som sagt blir det hela tiden mer. Inget har hjälpt hittills, men jag funderar på att sätta upp nät och släppa in ett gäng höns. Snöbär är nästan lika illa.

Spirea ja, hade glömt, hur det nu är möjligt. Fanns här; vi grävde och grävde, lyfte sten, stenbumlingar. Minsta lilla rotbit... Vi kallar dem fortfarande för djävulsrötterna. Vårt bestånd hade rosa vippor, kom inte ihåg vad fan-skapet heter.

Enstaka ploppar upp i utkanten av tomten (den vilda delen), förmodligen har tidigare ägare dumpat dem där (vi eldade upp, eldningstunnan, det tog tid). När tid finns, tar vi itu med dessa också.
Peztis
CITAT (Azur @ 20-05-2012, 23:00) *
Haha jag älskar såna här trådar, det är precis den här typen av växter jag vill ha!

CITAT (evaisa @ 20-05-2012, 23:33) *
Håller med..... Detta är en tråd jag blir glad av! :-)

Sadister! biggrin.gif

Snöbär är hopplösa också! Missar man köra över de unga skotten med gräsklipparen så har busten vuxit sig minst 1 m bredare under sommaren.

Och busten ska vara busken, alltså. Inte någon svengelska. biggrin.gif
HelénE
CITAT (smuleborg @ 21-05-2012, 20:14) *
Spirea ja, hade glömt, hur det nu är möjligt. Fanns här; vi grävde och grävde, lyfte sten, stenbumlingar. Minsta lilla rotbit... Vi kallar dem fortfarande för djävulsrötterna. Vårt bestånd hade rosa vippor, kom inte ihåg vad fan-skapet heter.

Enstaka ploppar upp i utkanten av tomten (den vilda delen), förmodligen har tidigare ägare dumpat dem där (vi eldade upp, eldningstunnan, det tog tid). När tid finns, tar vi itu med dessa också.

Såna har jag också, men de står i en torr slänt så trovs nog inte riktigt utan håller sig på plats.
Ska dock lägga detta på minnet, har faktiskt fundrat några gånger att flytta dem, eftersom de sler lite ledsna ut ibland torra somrar, men har inte orkat och den är kanske bäst att låta bli.

Helén
Huggorm
CITAT (smuleborg @ 21-05-2012, 20:14) *

Jag började gräva bort dem från ena hållet, men kom bara en bit genom beståndet innan jag tröttnade. Då skickade de ut rötter och återtog den fina, uppluckrade jorden på rekordtid slap.gif Det är nästan så jag funderar på att använda round up
HelénE
CITAT (smuleborg @ 20-05-2012, 22:14) *
Fanns här på tomten när vi köpte fastigheten:

Såpnejlika (borde inte säljas av seriös handelsträdgård, det värsta ogräset av dem alla)
Gullris
Praktlysing
Toppklocka

Och så den där slinger-/marktäckaren som liknar praktlysing i blomma och i viss mån blad. Urk.

Visst kan man tycka att ("bonn"-)akleja förökar sig friskt, men de är lätta att rensa bort (och jag kan tycka att de är fina på rätt plats).

Ringblomma är inte heller så kul, tänk dig för innan du tar in den (dock mycket beskedlig jämfört med de första fyra).

Gullris har självsått sig i min "vilda" rabatt, den som jag själv mitt nöt satt praktlysingen i. Gullriset dök upp några stycken förra året, tror den kommer från skogskanten vid åkern, där står det någr sådana. Jag skulle ha grävt upp den i höstas, men det blev inte tid och nu är det en räjäl rugge i rabatten...Inser att den måste bort. Det skulle gärna få växa på min tomt, men inte där...fundrar på att förpassa ruggen upp till höggräset vid punphuset där det inte växer nåt av intresse.

Toppklocka har jag också, fanns när vi flyttade in men den verkar faktiskt hålla sig i den rabatten, samt så rymmer några till såpnejlikerundeln som står ganska nära...och där bryr jag min inte riktigt om de smyger in. Mellan är det gräs så kanske de även hamnar där men tas av klipparen.

Ringblommor satte jag också ett år i vilda rabatten, i en kant som då var tom...sen blev det ringblommor i 2 år, men förra året var det slut, kanske för jag såg till att ta bort dme innan de blommat över.

Gula blommande marktäckare har jag ocksp ett par stycken, tack o lov så håller de till i min fd ogrässlänt dit jag numera försöker förpassa praktlysing och japanska lyktor, så där kan den väl få hållas. Vet inte heller vad de heter och ja det är 2 sorter.

Håller nog med om att såpnejlikan är värst. Praklysingen kan man i vart fall få upp ganska mycket rötter av, men såpnejlikan den går ju bara av. Dessutom så praktlysingen håller sig i vart fall där den är, breder bara ut sig, men såpnejlikan ploppar upp lite här och lite där ganska utspritt. Rensade bort all såpnejlika i vilda rabatten i helgen och redan nu ser jag små skott, går bara inte att få med rötterna, de är nästan värre än kirskål.

Snöbär verkar många ogilla men hos mig så håller de sig i ganska mycket shack, kanske för de växer ganska nära grannens björkar, är nog inte många häckväxter som skulle ta sig just där. Dock så händer det att någon frösprider sig i trädgårdslandet, så beståndet har liksom utökats på s sätt, men eftersom jag har väldigt mycket björk både på min tomt och utanför så passar de bra att sätta invid dem där inget annat vill växa.

Helén
HelénE
CITAT (Azur @ 20-05-2012, 23:00) *

Ja fast det kan bli för mycket av det goda. För 6 år sen sa jag som du, men nu har jag insett att passar mig sig inte så har man tex, bara praktlysing, såpnejlika och gullris i en hel rabatt på 3x6 meter...och allt annat fint som satt där har kvävts.

Starkväxande saker är härligt, men man ska nog vara noga att sätta dem för sig själva eller tillsammans med annat som växer lika mycket.

Helén
smuleborg
CITAT (HelénE @ 21-05-2012, 23:15) *
Håller nog med om att såpnejlikan är värst. Praklysingen kan man i vart fall få upp ganska mycket rötter av, men såpnejlikan den går ju bara av. Dessutom så praktlysingen håller sig i vart fall där den är, breder bara ut sig, men såpnejlikan ploppar upp lite här och lite där ganska utspritt. Rensade bort all såpnejlika i vilda rabatten i helgen och redan nu ser jag små skott, går bara inte att få med rötterna, de är nästan värre än kirskål.
Helén

Ja, ta aldrig in Såpnejlika (de andra är inte så kul att få in heller i rabatter). De tar över alla rabatter; du rensar pedantiskt efter konstens alla regler; de flinar åt dig och ligger vilande i flera år (minsta lilla rotbit och frö). Och när du har ett trädgårds-mellanår tar de fort markandelar, du märker det inte ens. Förrän de står där och flinar åt dig.

Näst värst, den spirea med rosa vippor som vi kallar djävulsrötter.

Hur kunde de förra ägarna ta in dessa?
HelénE
CITAT (smuleborg @ 04-06-2012, 20:59) *
Ja, ta aldrig in Såpnejlika (de andra är inte så kul att få in heller i rabatter). De tar över alla rabatter; du rensar pedantiskt efter konstens alla regler; de flinar åt dig och ligger vilande i flera år (minsta lilla rotbit och frö). Och när du har ett trädgårds-mellanår tar de fort markandelar, du märker det inte ens. Förrän de står där och flinar åt dig.

Näst värst, den spirea med rosa vippor som vi kallar djävulsrötter.

Hur kunde de förra ägarna ta in dessa?

Ja du man kan undra? Det var nog inte förra ägaren, förmodligen inte heller förförra heller utan det mesta som jag inte satt själv har många år på nacken. Tror det stämmer det där at rötterna ligger vilande flera år. I den rabatten jag INTE vill ha dem så växte det mest ogräs när jag flytta hit, riktigt misskött. Sen kom jag och ränsade, gödslade, vattnade mm och sen plötsligt började såpnejlikor titta upp där också. Kanske fanns några enstaka innan men ju mer skött rabatten blir desto mer såpnejlikor.

Tja jag rensade för några veckor sen,...nu är det dags igen...tror snart jag penslar dem med round-up...

Helén

Ruth Elisabeth
Lupiner. Fy för dom. Roundup blir det nu på dem.
Blomstertanten
Håller med om lupinerna!!!! wacko.gif Här har vi inte satt dom alls, men dom växer i en slänt bakom huset och sprider sig hejdlöst. Om vi inte rensade bort alla frösådda plantor skulle dom ta över vår murrabatt på 28 meter totalt! Men man får rensa och hålla koll i princip varje dag från vår till höst! Och vi rycker, gräver och klipper i slänten, men det är i princip ett heltidsjobb! blink.gif
För att inte tala om eländet med höstaster!!! -fear-.gif Det vi trodde var låga astrar visade sig vara HÖGA rackare som lägger sig över allt annat och sprider sig så man har dom överallt!!!!
kerstin z5-6
campanula glomerata-toppklocka..tar allt gräsmatta , rabatt vad som ..bu
HelénE
CITAT (Blomstertanten @ 05-06-2012, 21:05) *
Håller med om lupinerna!!!! wacko.gif Här har vi inte satt dom alls, men dom växer i en slänt bakom huset och sprider sig hejdlöst. Om vi inte rensade bort alla frösådda plantor skulle dom ta över vår murrabatt på 28 meter totalt! Men man får rensa och hålla koll i princip varje dag från vår till höst! Och vi rycker, gräver och klipper i slänten, men det är i princip ett heltidsjobb! blink.gif
För att inte tala om eländet med höstaster!!! -fear-.gif Det vi trodde var låga astrar visade sig vara HÖGA rackare som lägger sig över allt annat och sprider sig så man har dom överallt!!!!

Jag verkligen älskar lupiner, men de vill inte bo hos mig. En trädgårdsvariant överlever i nåt enstaka exemplar i en rabatt, men sprider sig verkligen inte. Fler har satts på annan plats förra året, men kom inte upp i år.
Har prövat att sätta från från vilda i den del där det ändå bar växer höggräs, men inget kommer upp.

Men grannen har massvis av vilda på sin tomt bara 50 meter från mig...

Nu har jag gett upp.
Toppklickor har jag också. (fanns här när jag flytta hit) Finns i en rabatt precis vid huset och den är väldigt torr så de verkr inte sprida sig så mycket där, men sen ligger såpnejlikerundeln nån meter framför bara och dit sprider det sig...vilket liksom inte gör något, de kan ju gott slåss med såpnejlikorna.

Helén
katah
VINTERGRÖNA

-fear-.gif

Aldrig mer på min tomt!

Vi har rensat nu två dagar med en stark son, den växer in i sig själv och överallt annars i flera lager,
som ett väv.
Jag har kämpat emot för resten av rabatten, men insåg nu att den måste bort helt om jag vill ha något annat där överhuvudtaget.

Jag tror bergsäkert på att den kan ta död även på kirskål och är garanterat bra på branta sluttningar där man ska binda marken.
Men annars mördar den allt på sin väg.

Rönnsumak har också snabbt massa rotskott flera meter åt höger och vänster.
Den ska vara mitten av en gräsmatta och klippas runt varje vecka, då fungerar den finfint.

Men Fyyyyyyyyyy för vintergrönan.
Whiskuchi
Jag suger glatt åt mig alla växtnamn ur den här tråden, sådant skulle passa finfint i min planerade Survival of the fittest-rabatt!
fvd
Jag har en kant mellan grönsaks/jordgubbslandet där jag har Iris och en sorts brandgul lilja som en häck. Jag tyckte jag var jättesmart då jag planterade dessa som gör att man inte ser landet som efter skörd inte ser så roligt ut. Det är jättevackert just nu med höga blåa iris sedan kommer tagetes efter och till hösten blir det orange fägring. Tills saken hör att det (som många er säkert vet och ler nu) är att de sprider sig kopiöst. Jag måste hacka mig igenom dessa med en spade och åka till tippen med hälften varje år, Det är så hårt att det går åt en spade vartannat år. En vacker dag "tror jag" att skall få tid att bygga någon typ av begränsning mot landet som stoppar dessa växte,r ganska korkat.

Jag hade ett par andra sorter som uppförde sig likadant som jag gjorde processen kort med. Det var höstaster och en hög växt med gula vippor som jag inte vet vad den heter. Jag kommer att kolla dessa trådar innan jag tar mig för något nytt. Bra gjort att ni startade dessa tack o tack.
Monica, Norrbotten zon 5
Tovsippan är ett elände att ha i rabatten. De sprider sig hejdlöst överallt. Jag vet inte hur mycket jag grävt bort av denna blomma och den envisas med att hela tiden komma tillbaka. Värst är det där den snärjt in sig i brudspirean för där kommer jag inte åt att gräva p.g.a. alla rötter.

En annan blomma jag vill varna för är liljekonvalj. devil.gif Vilket elände! De var så söta när jag planterade dem (den rosa varianten) och de hamnade förståss mitt i en rabatt. Vilket misstag! Under de senaste åren har jag grävt bort hinkvis av dem och de är fortfarande lite kvar som inte går att få bort, och som de förökar sig! Dessutom har jag inte nämts slänga allt jag grävt upp så de hamnade i en pallkrage som jag ska odla grönsaker i. Nu har jag i alla fall grävt upp dem igen och tryckt ner i stora krukor. Vill någon ha? ninja.gif
kangas
Ok, då kommer jag med fler bud.
Viola labradorica, tror jag den heter. En i och för sig söt sak med lila-blå blommor och mörka blad. Jag köpte en planta för evigheter sedan och nu finns den överallt. Det gäller f.ö. även den där violen som heter 'Freckles' och är vit med blå prickar.
En lökväxt som heter morgonstjärna, Ornithogalum umbellatum är också lite besvärlig.
Här frösår sig även julrosor hejvilt, men det gnäller jag inte över!
Huggorm
CITAT (Monica, Norrbotten zon 5 @ 07-06-2012, 12:22) *
Tovsippan är ett elände att ha i rabatten. De sprider sig hejdlöst överallt.

Jag tyckte det stod "tofsvipa" först, och begrep inte riktigt hur den kunde bli ett sånt problem i rabatten biggrin.gif
Anita Karlsson
CITAT (HelénE @ 18-05-2012, 17:24) *
Som tex. japanska lyktor, praktlysing och såpnejlikor...det borde finnas varningstext på dem...

I början gick det ju bra...men nu, om jag inte rensade och rensade så skulle det inte finnas något annat i rabatten...

Fast såpnejlkorna fanns före, men växer egentligen i en egen rundel---men frösprider sig och där borde jag rensat direkt, inte flera år efter...

Alla är väldig fina, men ska helt klart inte växa i närheten av något annat, utan enbart där man kan mota dem med gräsklipparen runtomkring.

Helén

Hej!

Hörde en person sa samma sak som du om praktlysing härom dagen. Jag kan inte förstå att det är ett problem. Vi har haft denna blomma i snart 40 år på samma plats i lerjord nära trädgårdslandet. Lite får man putsa ibland, men i stort sett håller den sig på plats. Vi har även en rugge vid komposten, med även där händer inte mycket.
Japansk lykta har jag också. Lite rotskott skjuter den, men de är lätta att ta bort.

Dina problemblommor går ju att ta bort, men hur i all världen blir man av med mördarsniglar. Har en liten gräsgrön skogsbacke, kommunens mark, nedanför tomten där sniglarna förmodligen finns i tusental. Hjälper inte att jaga sniglar i trädgården varje kväll och morgon. Det är ett lönlöst obet deltidjobb, ca 20 tim v.
Anna1979
Hahaha, det här tråden fick mig att skratta - folks frustration!

Mina "fiender" i trädgården:

1. Höstaster - aaaargghh!! Relativt fula hela säsongen när man vistas ute, ända tills de behagar blomma lagom till att utemöbler, grill och människor försvinner in i huset!

2. Aklejor - frösår sig på de mest otippade ställen - på komposten, i pionbuskar och vinbärsbuskar (inte runt buskarna utan inut dem - ser ut som jag har lila vinbär?!)

3. Praktlysing - suck!

4. Mynta i kryddlandet... poppar upp överallt UTOM där jag planterade den förra året!
HelénE
CITAT (Anna1979 @ 14-06-2012, 18:37) *

1. Höstaster - aaaargghh!! Relativt fula hela säsongen när man vistas ute, ända tills de behagar blomma lagom till att utemöbler, grill och människor försvinner in i huset!

2. Aklejor - frösår sig på de mest otippade ställen - på komposten, i pionbuskar och vinbärsbuskar (inte runt buskarna utan inut dem - ser ut som jag har lila vinbär?!)

3. Praktlysing - suck!

4. Mynta i kryddlandet... poppar upp överallt UTOM där jag planterade den förra året!

Höstastern håller jag med om fattar inte varför jag införskaffade en sån. Den sprider sig ja...förvisso int eohämmat (än) men tja när det äntligen kommer blommor då har jag slutat titta i trädgården för länge sen

Mynta, det var första misstaget jag gjorde, en pallkrage med kryddor och ja mynta...året efter var där nästan bara mytna, kom ihåg att salvian ståg och nickade och såg ledsen ut, den hade i vart fall klarat sig. Men jag lyckades faktiskt rensa bort den, kasta ut dne i diket vid åkern och tänkte att där kan den sprida sig...men inte kom det nån mynta. Inte gör det nåt heller, för jag gillar inte nes munta.

Praktlysingen jag den har jag själv tagit upp. Aklejorna däremot har jag ett bra förållande till. Jo de är många och växer här och där, men de stör mig inte och har heller inte tagit över nåt.

Men sen kom jag på betr. kryddor. Oregan, det satte jag också första året, de bor numera i en egen pallkrage. Men här och där på tomten så växer det numera oregano. Jag borde klippa blommorna, men humlorna verkar så förtjust ai dem så jag kan bara inte...Som tur är har d emest fröspritt sig till områden där det mest växer höggräs. Luktar pizza när man räjer med trimmern.

Helén
zoi
Är mkt tacksam för denna tråd har nämligen just drivit upp ännu en stor tuva av sånejlika och planterat mitt i örtagården, efter era råd ska de bort direkt.
Ska ta vara på rötter o stjälkar, de är väldigt användbara, hur får jag nog skriva om i ny tråd.
HelénE
CITAT (zoi @ 15-06-2012, 08:30) *
Är mkt tacksam för denna tråd har nämligen just drivit upp ännu en stor tuva av sånejlika och planterat mitt i örtagården, efter era råd ska de bort direkt.
Ska ta vara på rötter o stjälkar, de är väldigt användbara, hur får jag nog skriva om i ny tråd.

Ja de ska nog inte bo i örtagården, då har du nog snart inga örter kvar.
Den ska bo för sig själv helst långt från annat man ömmar för. Problemet hos mig är att där deras egentliga boning är, där är det för nära till annat. OCh de växer i en rund egen rabatt som är ca 2 meter i diameter och jag orkar bara inte ens tänka tanken på att försöka gräva upp dem för marken där är stenhård och det är massvis av rötter. Men nån gång, nåt år ska jag ta itu med det.

Helén
kikki
Jeg har da flere som jeg må bare ta opp ellers fyller de bed aav seg selv som.Gul fredløs- Blå bergknapp- Tiarella)biskopsmøssa) orange valmue- Døvnælde
,pikklokke og toppklokke! Jeg kjøpte da vel 3 stauderøtter av Biskopsmøssa,og tror jeg har tatt opp 9 stiklinger..
smuleborg
CITAT (Anna1979 @ 14-06-2012, 18:37) *

3. Praktlysing - suck!

Mynta, förra (eller förr-förra) ägarna hade ett bestånd, vet inte om det eg. var ett kryddland (som myntan tagit över), i alla fall; det växte mynta på några kvadratmeter och däremellan diverse gräs. Först efter 7-8 års regelbunden (gräsmatte-)klippning, har myntan helt försvunnit. Men rackars vad mysigt det var att klippa "mattan" där, doften.

Bengalow
Jag köpte och satte rosenmalva för ett antal år sedan, i uteträdgården (vi har ett atriumhus), och nu finns det rosenmalvor overallt. Jag låter dem växa upp ¨på våren, men klipper ner dom innan blomning. Dom lägger sig ner över gräsmattan, över andra växter, ja, nu tål jag dom inte...
mari_tres
Tja, förutom såpnejlika, blodoxalis, mynta, toppklocka, gullris och praktbetonica har jag mängder av brunnäva och valerina. Och sparris. Och en liten supersöt veronica som passar jättebra tillsammans med mossfloxen... men som jag jag har försökt utrota i flera år nu. Samma med vita fetknoppen i stenpartiet, minsta lilla bit som lossnar blir en ny planta, likssom.
Och förgätmigej. Tro mig, den glömmer jag inte i första taget...
karinc
Penningbladet fanns här innan jag köpte huset och hjälp...den HATAR jag. Finns precis överallt:(
Såpnejlikan hittade jag i utkanten av trädgården, EN blomma. Tyckte den var jättesöt så flyttade den till en rabatt...kan säga som så att det är inte EN längre...sad.gif
Toppklockan sprider sig men bara i rabatten. Tycker att enda problemet med den är att den är ful efter blomningen.
Ringblommor sår jag varje år - och får aldrig några blommor:(
Karin72
Detta kan man väl ändå inte tycka är ogräs? biggrin.gif [attachment=71129:aklejor.jpg]
smuleborg
Nä, men kan bli beroende på hur och var man odlar dem. Vissa sprider sig mer än andra, är min erfarenhet. De är i alla fall som regel lätta att rensa bort.

Tycker speciellt om Aquilegia 'Green Apples' och en lågväxt sort (vit) som vi har som jag tror lyder under gruppen "japansk akleja". Sedan har vi diverse som självsått sig (frön i jorden), vi låter vissa av dem vara på vissa ställen. De mycket mörkt blå (och högresta) som vi tror är en korsning mellan Nora Barlow och något annat, fina där vi låter dem stå.

Fina som snitt också.

Tillägg: Såklart, vill man inte ha ett uppsjö av självsådda plantor, klipp av vissna blommor. Det gäller att vara hemma och ha tid, men ändå. Vi har dock frön i jorden från tidigare ägare. Och har kanske inte varit 100% noggranna att knipsa bort vissna blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon