solstickan98
Är det någon här som odlar Amerikanska tranbär? Funderar eventuellt på att ha dem som marktäckare i min blåbärsrabatt.

Alternativet är allåkerbär, som även dem verkar trivas i sur jord.

Erfarenheter?
Roggan
Har ingen erfarenhet av tranbär, men allåkerbär odlade jag på 80-talet. De sprider sig bra. Vill ha ogräsfri jord. När man rensar får man vara försiktig så man inte skadar rötterna. Allåkerbär ger efter några år en stor skörd av mycket goda bär. Du behöver minst två sorter av dem. Anna, Beata, Linda och Sofia var de sorter jag hade. Nu finns det tydligen en till men den ger inte så mycket bär (kommer inte ihåg vad den heter). Sorterna varierar lite i smak, men om jag minns rätt var det marginellt. Någon av dem smakar mer som vilda åkerbär. Tycker att de ger dubbel glädje med den fina blomningen på våren/försommaren. Sen jag flyttade från Piteå till Skåne för några år sen, saknar jag dem mer och mer. Plockade också vanliga vilda åkerbär i skärgården med en fantastisk smak. Tror jag ska göra en liten hörna i kolonin där jag bygger upp ett land med torvblock, fyller på med rhododendronjord och odlar dem igen...
solstickan98
Hej Roggan och tack för ditt svar. Låter som att jag kanske måste ha lite Allåkerbär också även om jag tar tranbär, låter riktigt fina =)

Såg dem i lokala plantskolan och de blommade så fint i rosa nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon