Full version: Hönsgödsel
mullkärringen
Godmorgon!
Har tagit över min fars hus med tillhörande trädgård och diverse tillbehör.
Jag vet att han löste upp hönsgödsel (pellets) i vatten och gödslade med och fick fina skördar och blommor.
Kan nån tala om hur man doserar och kan man använda hönsgödsel till allt dvs perennarabatten,hallonen, allt i växthuset mm?
Och behöver man gödsla allt och hur ser man om plantorna har näringsbrist (tänker framförallt på tomater,gurka,paprika)?
Har även hittat oöppnade påsar med Algomin & Blå korn, är det något jag kan använda mig av och var i såfall?

Tacksam om nån kan upplysa mig // Lotta
LasseB
Hej
Hönsskit är skitbra. lång verkan och ganska så luktfritt, om man mullar ner det och inte bara lägger det på ytan. Just därför har jag aldrig löst upp hönsskiten i vatten så dosering vet jag inget om. Tycker det är att göra sig extra arbete till ingen nytta.
Missade algomin och blåkorn Det sistnämnda är ett kostgödsel som måste vattnas/regnas ner annars riskerar du brännskador på växtligheten.
Personligen skulle jag använda dessa två bara till gräsmattan.
Lycka till
duo2010
CITAT (LasseB @ 19-05-2012, 09:52) *
Hej
Hönsskit är skitbra. lång verkan och ganska så luktfritt, om man mullar ner det och inte bara lägger det på ytan. Just därför har jag aldrig löst upp hönsskiten i vatten så dosering vet jag inget om. Tycker det är att göra sig extra arbete till ingen nytta.
Missade algomin och blåkorn Det sistnämnda är ett kostgödsel som måste vattnas/regnas ner annars riskerar du brännskador på växtligheten.
Personligen skulle jag använda dessa två bara till gräsmattan.
Lycka till

Hej
håller med, höns till ätbart ev algomin om det är den ekologiska, men blåkornskemikalierna till gräsmattan (fast det är inte så bra för maskarna o mikrolivet i jorden) och det bränner om man inte vattnar regält. Dosering för hönsvatten hittar du nog i ngn tråd här på Odla jag brukar mylla ner den. ngr veckor innan plantering och kanske en liten dos senare på säsongen. Det innehåller mckt kväve så vill man inte ha massa gröna blad o lite blommor får man ta det i smådoser. En stor näve till 10 l vatten kanske?
rolleyes.gif
KRT
Man kan lösa upp blåkorn i vatten och vattna ut dem, då slipper man risken för brännskador och man kan späda det "lagom" så det inte blir för mycket vilket jag tycker är svårt att ha koll på när det är i kulform...

Ett tips ang hönsgödsel - vad du än gör så låt inte uppblött hönsgödsel STÅ, använd det direkt! Det luktar förfärligt om det får stå sick.gif
mullkärringen
Tror jag skippar uppblötning och myllar ner pelletsen istället då, det låter ju enklare smile.gif
Tack för svaren!
Blåklockan
CITAT (KRT @ 19-05-2012, 17:40) *
Man kan lösa upp blåkorn i vatten och vattna ut dem, då slipper man risken för brännskador och man kan späda det "lagom" så det inte blir för mycket vilket jag tycker är svårt att ha koll på när det är i kulform...

Ett tips ang hönsgödsel - vad du än gör så låt inte uppblött hönsgödsel STÅ, använd det direkt! Det luktar förfärligt om det får stå sick.gif

Fast hela vitsen med blåkorn är ju att den är långsamverkande och ska lösas upp under lång tid i marken, löser du upp allt på en gång tappar det hela funktionen och antagligen får man ganska mycket näringsläckage istället.
Bassam
Hej

Det är är bättre om man inte löses naturligt gödsel eller annan , på grund att o
m man lägga dem i marken de löser i marken långsam med vattning, så växter kan a
nvända dem bra, men vid akut behöver, vi kan lösa de på vatten och vattna    
på dem eller spreja dem på  växter blad.

Obs
spreja på blad är bra när det finns problem i jorden som förbjudna  rötter att s
uga några näring, liksom vad händer med kalk jord som kalken behåller på flera n
äring och förbjuder rötter suga dem.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon