LaPaloma
Var på shoppingrunda hos några plantskolor och kom hem med, naturligtvis, fler växter än vad jag hade tänkt whistling.gif.

Gojibär har jag aldrig ätit eller kommit i kontakt med på annat sätt så jag undrar naturligtvis: Hur ska jag sköta denna? Är det en buske eller en klätterväxt (ser lite ut så i krukan)? Jord, utrymme, plats?

Helt enkelt. Hur gör jag?
Blåklockan
Jag "råkade" också köpa en gojibuske förra året, den får låna grenar men jag tror inte den är klättrande, däremot så binder jag upp de längsta grenarna mot en spalje så kan ev bär få lite ljus på sig. Vet inte alls hur länge det dröjer innan det blir bär, jag har inte sett några blommor än (hur dom nu ser ut? ).

I övrigt sköter jag den som mina andra bärbuskar, lite stallgödsel och aska. Den verkar trivas iaf.
trädgårdsdröm
Jag har två Gojibär-buskar, det blir tredje säsongen i sommar. En av buskarna är planterad i kruka som tas in på vintern, och en är planterad i trädgårdslandet (Zon 5).
Båda buskarna växer och mår bra. I år blommar den som övervintrat inne med 4 små lila blommor.
Den som är planterad i trädgårdslandet är mindre men tätare och finare, men tyvärr inga blommor.
Jag har klippt dem ett par gånger, när de blivit för spretiga, annars ingen speciell skötsel förutom vatten och näring.
Inte mycket till svar, men jag tar gärna emot tips om hur man får dem att blomma smile.gif
andreas75
CITAT (LaPaloma @ 19-05-2012, 08:47) *
Var på shoppingrunda hos några plantskolor och kom hem med, naturligtvis, fler växter än vad jag hade tänkt whistling.gif.

Gojibär har jag aldrig ätit eller kommit i kontakt med på annat sätt så jag undrar naturligtvis: Hur ska jag sköta denna? Är det en buske eller en klätterväxt (ser lite ut så i krukan)? Jord, utrymme, plats?

Helt enkelt. Hur gör jag?

Körde ner frön från goji jag köpt på ICA. Det gav hur mycket plantor som helst, men tillväxten verkar ha stannat av fullständigt sen jag planterade ut dem.
Har också sökt konkreta råd om dessa. - Men det enda jag luskat ut är att de vill planteras så att rötterna tillåts gå djupt... de trappar ner på tillväxten om rötterna får "bottenkänning". Toppa gärna också så att du inte slutar med en enda lång ranka.

/Andreas
fvd
Jag börjar bli intresserad när jag läser tråden. Tänkte inte ha fler bärbuskar men ni vet hur det är............. Jag undrar vilken sort jord och näring de vill ha ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon