|
kurosmurfen
19-05-2012, 14:24
Jag har flyttat in i en trädgård där någon planterat allt som finns där nu. Som "nybörjare" har jag bara ett hum om de uppenbara plantorna så som tillexempelt löjtnantshjärtan;) Dessa har jag inte en aning om och jag har försökt kika runt... Det är ju bara vår så bilderna är enbart på stam och blad, tyvärr. Jag lägger ut bilderna med numreringen 1, 2, 3 och 4.. Då det är fyra olika växter jag fotograferat. Så kan ni göra försök i att identifiera dem? Jag vet inte var jag ska börja själv nämligen. Jag är inte intresserad om exakt art, namn etc. Jag vet inte ens säkert om vissa av dem är en klätterväxt men jag tror det är något som klättrar.... om ni behöver mer att gå på så säg till! BLogginlägg där bildera finns. Här kommer de iallafall! Alla försök till identifiering, teorier etc är mycket välkomna! 1.  2.  3.  4.
Hej och välkommen!
Kan försöka med dom tre första, den sista behöver jag, i alla fall, se mer blad på...
Men 1: Någon Klematis
2: Berberis
3: Kaprifol
Lycka till med din nya trädgård!
Rebecca
19-05-2012, 15:40
Jag hade också gissat på berberis på bild 2, och kaprifol på bild 3. Resten har jag tyvärr ingen aning om, men klematis känns ju som en mycket relevant gissning...
Allekulla
20-05-2012, 08:46
Jag tycker att både 1 och 4 liknar clematis, fast olika sorter. 4 verkar vara en sån som börjar om nerifrån marken varje år. Alltså väldigt tidig bild på en clematis som tittar upp!
kurosmurfen
20-05-2012, 12:35
CITAT (Allekulla @ 20-05-2012, 09:46)  Jag tycker att både 1 och 4 liknar clematis, fast olika sorter. 4 verkar vara en sån som börjar om nerifrån marken varje år. Alltså väldigt tidig bild på en clematis som tittar upp! Denna bild påminner om hur blomman ser ut när den väl blommar, men min är inte i just den där färgen. Framkommer inte vad det är för växt. Har du en idé? KAn ju posta bilder sen när dne blommar, men det dröjjer nog några veckor tills dess.
kurosmurfen
20-05-2012, 12:42
CITAT (Iren @ 19-05-2012, 15:50)  Hej och välkommen!
Kan försöka med dom tre första, den sista behöver jag, i alla fall, se mer blad på...
Men 1: Någon Klematis
2: Berberis
3: Kaprifol
Lycka till med din nya trädgård! Tack så mycket! och tack för dina svar! När jag kollat upp dem på "nätet" så verkar de bilder jag sett där - överrensstämma med det jag har i trädgården. Jjag får lägga upp bilder längre fram när de blommar och se om de fortfarande får samma utlåtande  . Upplever detta som väldigt svårt, att se vad det är för växter, arter och släkten. Här är en bild till på 4:an där man kan se bladen tydligt. Denna var det största exemplaret jag lcykades finna för stunden. Ser det bekant ut? Påminner lite om :denna:, men vad är det för något?
kurosmurfen
15-06-2012, 11:40
Nu har jag tagit fler bilder och även funnit fler "individer" som behöver identifieras (nr 1-8). Tyvärr har "klematis" och "kaprifol" inte blommat ännu så det är väl småsvårt att veta vad det är mer exakt. Uppskattar all hjälp  Blderna finns på :denna länk: Mvh // Kuro
*Stintan*
15-06-2012, 12:03
Kollade i länken och
nr 2 är snöbär nr 4 silverarv nr 7 nyponros nr 8 måbär
Eva i Skåne
15-06-2012, 12:18
Jag har skrivit några svar på din hemsida
*Stintan*
15-06-2012, 12:27
CITAT (Eva i Skåne @ 15-06-2012, 13:18)  Jag har skrivit några svar på din hemsida Aha kunde man det, fast jag kan inte se vad du skrivit humhum.
Eva 33c
15-06-2012, 12:28
Växten som du beskriver "finns överallt, klättrar och har rosa blommor" än nog, tyvärr, åkervinda. För din skull hoppas jag att jag gissar fel för den är ett mycket besvärligt ogräs, trots sina fina blommor. Och mycket svår att bli av med. Kolla bilderna i länken vad du tror.
varghem
15-06-2012, 14:55
CITAT (Eva 33c @ 15-06-2012, 13:28)  Växten som du beskriver "finns överallt, klättrar och har rosa blommor" än nog, tyvärr, åkervinda. För din skull hoppas jag att jag gissar fel för den är ett mycket besvärligt ogräs, trots sina fina blommor. Och mycket svår att bli av med. Kolla bilderna i länken vad du tror. O jag som gärna velat haft den längs nätet mot grannen kan inte få den att stanna kvar *suck* den finns där i ett par år sen försvinner den
Eva 33c
15-06-2012, 15:05
CITAT (varghem @ 15-06-2012, 15:55)  O jag som gärna velat haft den längs nätet mot grannen kan inte få den att stanna kvar *suck* den finns där i ett par år sen försvinner den Ja olika falla ödets lotter : ) Jag har aldrig haft den i min egen trädgård men har sett en innergård i stan där den hade vuxit över precis alla buskar som fanns, såg visserligen lite kul ut, men i längden kanske man vill odla nåt annat. Men det är nog "allt eller inget" som gäller för den, trivs den tar den för sig, trivs den inte försvinner den tydligen. Och trådskaparen säger att den "sprids som en pest överallt" ... Men min identifiering är ju inte helt säker, mest ett förslag.
kurosmurfen
15-06-2012, 15:47
Tackar, såg dem nu och har aktiverat din kommentar så att andra kan se den också  Tack!! CITAT (Eva 33c @ 15-06-2012, 13:28)  Växten som du beskriver "finns överallt, klättrar och har rosa blommor" än nog, tyvärr, åkervinda. För din skull hoppas jag att jag gissar fel för den är ett mycket besvärligt ogräs, trots sina fina blommor. Och mycket svår att bli av med. Kolla bilderna i länken vad du tror. Ja, du har rätt där"äntligen  Men jag trivs med den  Så den får bli kvar. Men ja, den dyker verkligen upp överallt... Tack för ditt svar! Skönt att äntligen få klarhet i vad det är för något.
kurosmurfen
15-06-2012, 15:54
CITAT (Eva 33c @ 15-06-2012, 16:05)  Ja olika falla ödets lotter : ) Jag har aldrig haft den i min egen trädgård men har sett en innergård i stan där den hade vuxit över precis alla buskar som fanns, såg visserligen lite kul ut, men i längden kanske man vill odla nåt annat. Men det är nog "allt eller inget" som gäller för den, trivs den tar den för sig, trivs den inte försvinner den tydligen. Och trådskaparen säger att den "sprids som en pest överallt" ... Men min identifiering är ju inte helt säker, mest ett förslag. Där den är fokuserad, i en rabatt, trivs jag bra med den- men ja, man ser knoppar "pluppa upp" lite här och var- långt utanför "sin plats" så att säga. Den klättrar upp för allt dne får tag i, långa grässtrån, buskar, träd, allt  Men den kryper också över gräsmattan. Me de man inte vill ha, rycker man ju lätt bort. När dne dör på hösten så dör själva växtdelarna ovan jord och allt börjar om på nytt nästa vår De växer fort också. Skulle inte vilja ha dem i mitt jordgubbsland.
kerstin z5-6
15-06-2012, 17:23
Mitt råd är ta bort den!Dröjer inte länge förrän du har den även i jordgubbslandet och den kväver precis allt, perenner, småbuskar rosor.Har sett en hel bil inlindad i detta gissel-inte hos mej dock. Nån "snäll" person gav mej en planta för 15 år sedan under namnet" perenn blomman för dagen"Efter ett par säsonger förstod jag.. Sen dess har jag dragit och grävt,roundup tom(jag som inte gillar gift)och jag är inte av med den än De har upp till fingertjocka vita sköra rötter långa, långt nerde ligger paralellt med rabatten, grävs av med en grep, blir en smula kvar har du en ny planta.Och de sprids med frö...
Jultorpet
22-06-2012, 00:49
CITAT (Eva 33c @ 15-06-2012, 13:28)  Växten som du beskriver "finns överallt, klättrar och har rosa blommor" än nog, tyvärr, åkervinda. För din skull hoppas jag att jag gissar fel för den är ett mycket besvärligt ogräs, trots sina fina blommor. Och mycket svår att bli av med. Kolla bilderna i länken vad du tror. Den ser för stor ut för att vara åkervinda, jag skulle i så fall tippa på snårvinda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|