jimmy76x
Köpte ett par tomatplantor, busktomater, hade de inne först, kom blommor och tomater på dem, satte ut dem för cirka 2 veckor sedan i zon 1. Vad hände med dem, kan någon urskilja på bilderna? stod mot en södervägg men där är ganska blåsigt ibland
jimmy76x
Här kommer fler bilder. De började att vissna där nere några blad, sedan blev det fler och fler längre upp med tiden, har jag vattnat för mycket eller är det köldskador?
KRT
Härdade du av dem (dvs lät dem gradvis vänja sig vid solen) innan du satte ut dem? För det ser ut som solskador på bladen.

Alexander-VG-zon3
Ja typiska solskador
jimmy76x
Då kanske de blev chockade när jag tog ut dem efter att ha varit i fönsterbräden, mina dansk export satte jag ut direkt ifrån växthuset där jag köpte dem utan att ha de inne, de klarade sig (än så länge)

Dansk export kanske tåler klimatförändringar bättre?
Örstig
En sådan "solbränna" kommer de säker att hämta sig ifrån.
RitRat
Fönsterglas och växthusglas och -plast släpper inte igenom ultraviolett ljus. Utomhus är det just det ljuset som gör vita fläckar på bladen, på växter som inte fått vänja sig sakta till direkt solljus.

Jag vet inte varför dina Dansk Export förra året klarade flytten ut så bra.....
Eller kanske växthusets ljus ändå var starkare än i din bostad.

För att förhindra ytterligare skador, kan du kanske täcka dem med fiberduk under de starkaste soltimmarna. Bladen med vita fläckar kommer inte att bli gröna igen. Växten producerar nya blad som är vana vid ljuset från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon