Victoria
19-05-2012, 17:46
Hej,
Ja frågan är ju solklar! 😄 Jag sätter påskliljor variant mindre på mammas grav och i krukor vid entrén tidigt på våren. Nu när de blommat över är det dags att byta, men jag kan inte med att slänga dem. Förra året satte jag dem i en rabatt men de kom knappt upp innan de blommade, blev kanske 10 cm höga. Funderar på om jag satte dem för djupt? I krukan man köper sitter de ju till hälften i jord??!
Hur som haver. Jag vill behålla dem och med tanke på att det blir 4 krukor om året så blir det ju så småningom rätt mycket att plantera ner i rabatter. Därför tänkte jag sätta dem någonstans i gräsmattan och utöka varje år. Frågan är pm de "orkar" bo i gräsmattan. Satte påsk och pingstliljor i gräsmattan för 6-7 år sedan och de orkar knappt upp och blir färre och skevare för var år trots att jag inte klipper förrän midsommar.
Så kan de bo i gräsmattan och hur djupt ska jag sätta dem? Vad gör ni med liknande lökar om ni köpt i kruka på våren.
mamamaggan
19-05-2012, 19:05
Sätter mina i rabatterna , inte speciellt djupt , och de kommer fint nästa vår.
Jag sätter i både rabatter i gräsmatta och vid vägkanten.
Om man gräver en stor grop åt dem i gräsmattan, kan man ju lägga bra gödslad jord åt dem då, det brukar räcka. Jag sätter dem ganska djupt, cirka två gånger lökens djup. De kommer fint året därpå. Men sen kan det bli färre och färre som blommar, bara blad kommer upp. Jag tror att de behöver någon slags gödning vartannat år.
Gödselvattna några veckor direkt efter blomningen, så bildas den nya löken bättre.
Aqvakul
19-05-2012, 21:22
Rabatten är att föredra. Gräset tar mycket näring.
Eva i Skåne
19-05-2012, 21:36
Jag har också erfarenheten att minipåskliljorna visserligen kommer upp igen i rabatten nästa år, men att dom blommar redan på 10-15cm. Söta ändå
Allekulla
20-05-2012, 08:52
Jag gräver en grop, ca 2 ggr djupare än löken. Blandar benmjöl i gropen. Delar lökarna så det blir mellanrum mellan dem. På med grästorvan igen. Några enstaka har första året blivit lite låga i skaften, men året därpå har de varit jättefina igen. Jag har med lökar från kyrkogården och påskarrangemang fått en fin lökäng. Efter blomningen gödlar ajg varje år.
Hej
Man kan inte lägga lökar mycket djup i marken, för att de använder mycket av sina näring före att vissa sig, så blir de mindre och ger mindre blommor nästa år.
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 20-05-2012, 16:28)

Hej
Man kan inte lägga lökar mycket djup i marken, för att de använder mycket av sina näring före att vissa sig, så blir de mindre och ger mindre blommor nästa år.
H.Bassam
Jag brukar sätta dem så de ligger precis under jordytan, och mina tar sig jättebra.
Men sen om man sätter dem i gräset så tror jag de tar stryk om man klipper dem med gräsklipparen direkt när de blommat ut, de behöver ha bladen kvar ett tag. Jag brukar sätta mina där jag har höggräs och sen låter jag bli att trimma av bladen första månaden efter de blommat ut.
Helén
Jag brukar köpa billigt efter påsk när affärerna nästan ger bort lökarna. Det ser fantastiskt ut på våren det blir mer och mer för varje år. Jag sätter dem också ytligt och har inte märkt att de blir kortare. Julhyacinterna däremot blir mindre och mindre för varje år.
Hos mamma som har runt 1 hektar mark gör vi så att vi placerar ut i klungor de lökar som vi sedan öser kompost över i form av höns och gåsgödsel iblandat strö. Efter det lägger vi jord över och i år blommade det jättefint. Precis så här gör de på
http://www.paskliljor.nu/Fageras/Valkommen.html, lägg ner lökarna på stället o ös jord över. Vi får alla överblommade lökar från kyrkan då de annars slängs.
octachoron
21-05-2012, 00:29
Små narcisser (påskliljor) går inte så bra i gräsmatta. För att tränga igenom grästorven och klara konkurrensen med gräset så behöver de vara storväxta narcisser. Jag har provat och förlorat många småväxta sorter. Sedan läste jag på och fick rådet om storväxta i gräsmatta.
Enastående vackert tänk vad man kan göra med naturliga resurser. Jag har inte det men något liknande skall säkert gå att åstadkomma. Jag hade en kille boende hos oss en gång och han hade en kompis som var trädgårdsmästare på kyrkogården. Vi fick alla lökar de grävde upp det var tider det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.