Vinterflickan
19-05-2012, 20:16
Hej alla proffs...
Har letat på nätet efter info om vad min syrénhäck skulle kunna vara drabbad av...
Upptäckte idag att den hade en gren där alla skotten var helt intorkade & döda (bland resten av den grönskande häcken). Kollade närmare & hittade här & där geggiga & nästan ruttna blad & skott.... Planterade häcken förra våren & då köpte jag E-plantor från Horto green, av Syringa Vulgaris, några vita, men de flesta lila.
Växtplatsen är ganska torr, fast förra sommaren vattnade jag mycket eftersom det var nyplanterat... förstår inte vad det kan vara!
Sen är frågan om man ska beskära alla angripna grenar eller om man rentav måste gräva upp de plantoe som är angripna?
Tacksam för råd!
Hej
Vi har lev reglar, vi kan inte tillbaka liv till döda. Så du kan ta borta dödas delar. sen kan vi leta efter orsaken till torkat grenar:
1 För att grenar blir torkat när de fattas vatten, på grund av finns lite regn så man ger de vatten under
Torka tiden, det ser ut tork och hård.
2 Eller på grund av dålig jord som behåller inte vatten så vi kan göra jord förbättring genom tillsats av torv, men tredje orsaken är svampen
3 Som attackera rötterna så rötter kan inte suga vatten som behöver, så vi kan klippa bort skadad rötter och det är bra att byta jorden eller omplanterar de i andra platsen. de skadade delar mjuka och luktar inte bra plus du kan ser mögel över jorden.
Andra platsen.
H.Bassamر
Vinterflickan
20-05-2012, 20:15
Hej!
Tack för ditt svar Bassam!
Hade min gamla mormor på besök idag & hon var säker på att de helt enkelt var frostskadade så puh... (känner mig lite trög) ... Ser ingen mögel & det luktar inte illa så jag håller tummarna för att det är så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.