Örstig
Min gula lök är nu ca 10 cm hög och en del är ganska gula i toppen. Minns inte att den brukar se ut så. Gulnande växtlighet brukar ju betyda näringsbrist, men jag tycker inte att det bör vara så i detta fall. Någon som har erfarenhet av detta?
Piccante
Man får lite olika förklaringar om man googlar på det. Brist på Svavel (ovanligt) och brist på Mangan ger gula toppar. Manganbrist ger gula områden mellan nerverna i bladen.

Ruttnande rötter som en effekt av vitmögelangrepp eller för blöt jord ger också gulnande blad. Nu vet jag inte vilken jordmån du har elelr hur det är med vatten. Testa att ge mineralgödsel som tex Algomin och se om det blir bättre.
rosita
Kan det vara torka? Min lök gulnade också i topparna vid den höjden. Det berodde troligen på torka, den ser mycket frodigare ut efter vattning för 10 dagar sedan.
Bassam
Hej

Det händer ofta när växter saknar vatten.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon