widerstedt
Första växten köpte jag i en i Göteborg för 15 år sedan, har aldrig sett denna i handeln. Har letat i böcker och på nätet utan att lyckas. Delar av året får den blad enligt bilden. På topparna av "knölarna" blir det små taggar. Den hänger ormlikt över krukan. Bilden visar ett skott.

Andra växten, en suckulent som följde med i en kaktusgrupp jag fick i present. Tror att det är en ovanlig variant i crassula-familjen. Bladen är som plattor och stammen blir väldigt "barkig"

Hoppas på er hjälp!

Mvh Mattias
teo
Jag tycker jag har sett bild på den första på nätet. Kan vara någon typ av Euforbia (blöder den vit växtsaft?)
Kan lägga ut bilderna på ett annat forum (www.cactiguide.com), där brukar man alltid få svar.
Bassam
Hej

Du kan vänta lite, för att vi har många duktiga vänner kan svara dig.

H.Bassamر
teo
kolla Monadenium ritchiei för den första växten.
widerstedt
Monadenium ritchie för den första stämmer! Supertack! biggrin.gif

Nu är det bara den andra som ska lösas...
teo
Tips på växt 2 är Xerosicyos danguyi
Azur
2'an påminner mig annars om en oidentifierad Ficus jag hade en gång i tiden. Den hade köttiga, blådaggiga blad, och växte långsamt.
widerstedt
Väldigt lik Xerosicyos danguyi, både blad och stam. Dock får den inte "klätterkrokar".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon