Full version: grodor
polecat
Jag har grodyngel i min damm. Bilden är tagen förra helgen så nu är alla kläckta (säger man kläckta?)
[attachment=70018:grodor.JPG]

Törs jag sätta igång pumpen och filtret eller blir det mos av dem då ?
Mony
Jag tror du lugnt kan sätta på pumpen. De sitter nog fast i växtligheten så det är nog ingen fara.

Jag gillar det norska ordet för grodyngel "rompetroll" smile.gif
polecat
Mina "rompetroll" simmar nu runt överallt, men eftersom det tar 70 dagar från "rom" till färdig groda kan jag nog inte vänta med att sätta igång filtret.
Gossen Ruda
Har du fisk i dammen? Då blir det nog inga grodyngel kvar. Har du inte fisk klarar sig väl dammen utan filter?
polecat
Jag har ingen fisk, men får massor av alger utan filter....
theca
vi hade oxo tjockt med grodrom i dammen. nu e det en massa yngel.
igår när jag städade bort nånsorts ytväxter så håvade jag upp 3 salamandar..
Mony
Oj salamandrar! Då har din damm fått högt betyg- de är väldigt kräsna. Dessutom är de fridlysta, så var stolt över att de ville flytta till din damm!
embees
CITAT (Mony @ 28-05-2012, 10:50) *
Oj salamandrar! Då har din damm fått högt betyg- de är väldigt kräsna. Dessutom är de fridlysta, så var stolt över att de ville flytta till din damm!

Det är inte bara salamandrar som är fridlysta. ALLA amfibier i Sverige är det. Alla grodor, alla paddor och så förstås salamandrarna.
Danne67
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2012, 21:23) *
Har du fisk i dammen? Då blir det nog inga grodyngel kvar. Har du inte fisk klarar sig väl dammen utan filter?

Trodde samma sak. Men har sett ett antal gånger att firrarna kommit fram och sugit i sig grodynglen, men sedan spottat ut dem igen (och ynglen har simmat vidare). Så de verkar inte vara så värst förtjusta i dem. I fjol så kastade jag dock i en liten groda på ett par cm för att brorsans lillparvel som stod brevid skulle få se hur den simmade. Det plaskade bara till i stimmet så var den grodan borta.

(nej, naturligtvis så trodde jag inte att mina då ganska små fiskar skulle smaska i sig grodan...).

Övriga smådjur smaskar de däremot i sig, samt sina egna yngel och sin rom.

/D

CITAT (theca @ 25-05-2012, 21:56) *
vi hade oxo tjockt med grodrom i dammen. nu e det en massa yngel.
igår när jag städade bort nånsorts ytväxter så håvade jag upp 3 salamandar..

Såg mina första två salamandrar i dammen i våras... Blev riktigt glad yahoo.gif

Har dessutom sett att Koien har lekt två gånger på två år och tre st har blivit en 6-7 cm och sen finns det ca 4 st (tror jag) som är ca 3 cm... Då gör det ingenting att man inte hela tiden har kristallklart vatten angel_not.gif

/D
polecat
[attachment=71384:groda.JPG]
Har äntligen fått se en liten, liten groda. Tror tyvärr att någon fågel, kanske trast?, varit här och mumsat yngel angry.gif . Men jag hoppas att det finns fler än en liten groda i dammen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon