Full version: "toppa" tomatplantor
Anki V
Jag sådde tomater lite för tidigt......i ivern och glädjen över att äntligen ha ett växthus.

Det stora problemet nu är att det finns stor risk att tomatplantorna inte går in i bilen när de ska transporteras upp till sommarstugan där växthuset finns.

Kan jag klippa av toppen på de högsta plantorna och låta en "tjuv" bilda en ny topp?

/Anki

duo2010
CITAT (Anki V @ 20-05-2012, 12:58) *
Jag sådde tomater lite för tidigt......i ivern och glädjen över att äntligen ha ett växthus.

Det stora problemet nu är att det finns stor risk att tomatplantorna inte går in i bilen när de ska transporteras upp till sommarstugan där växthuset finns.

Kan jag klippa av toppen på de högsta plantorna och låta en "tjuv" bilda en ny topp?

/Anki

Hej gillar din pistoldam! giggle.gif Toppen blir en ny planta rätt kvickt den amputerade bryter i bladvecket under snittet, en högväxande fortsätter upp och en buskis förmodligen likadant eller så buskar den till sig mer. Sen beror det ju på vad det är för sorter men de flesta tycks var tåliga och klara rätt så omild behandling. Är man lycklig ägare av ett växthus så går det säkert bra.
Lycka till
*Stintan*
Försök transportera dom liggande i bilen eller kan dom inte stå på golvet. Det gör ju inget att dom får trängas en stund.Skulle inte toppa om det inte var absolut nödvändigt.
jaj-51
Det går alldeles utmärkt att toppa plantorna och låta en tjuv växa upp istället.

En gång i min iver såde jag mycket tidigt och allt blev ett enda trassel ...
Jag klippa ner allt till 10 cm och låta en tjuv bli topp.
Det blev många goda tomater det året också trots att växthuset blev redo lite sent ...
Anki V
Tack för råd och synpunkter

De går verkligen inte in i bilen.....vare sig stående på golvet eller liggande. De är nu 1.30 utan kruka och ganska veka. Jag "toppade" en nu på efermiddan och satte toppen i en rotningskub. Få se hur det går...... Det är Sungold som blivit så infernaliskt höga.

/Anki
jaj-51
Hej.
Sungold är en av de bästa på att växa högt! Jättegod och tidig sort, en av de sötaste tomaterna. Alla (?) tomater är mycket lätta att föröka med sticklingar.

Lycka till
Anki V
Jag vill bara berätta hur det gick. Jag gissar att det är fler som har problem med högväxta tomater.

Jag högg av tomatplantorna ganska långt nere och lät en tjuv bilda en ny topp. Bära eller brista….men det gick alldeles utmärkt. Efter några veckor syntes det knappt att de var ”amputerade”. Topparna rotade jag och fick fler plantor till goda vänners stora glädje.

Det var i stort sett ingen skillnad på när jag fick mogna tomater på de amputerade, de rotade topparna eller den enda sungold-planta som fick vara ifred.

/Anki
Peztis
Kul att höra om hur det går med experiment! Tack för infon.
eyeballdude
Halloj!

Jag pulade ner några tomatfrön i jord i vintras. Tillslut kom det upp något grönt från ett av de fröna. Nu slår plantan huvudet i taket (1,8m). Det finns inte något täcken till blomknopp, den bara växer på höjden. Nu funderar jag på ansning. Planen lyder: Klippa 50cm upp från jorden och 50cm ner från toppen (så toppen kan bli en ny planta). Har ingen aning vad jag håller på med men det ska bli kul att se om det funkar =)
michel021
CITAT (eyeballdude @ 06-06-2013, 10:24) *
Halloj!

Jag pulade ner några tomatfrön i jord i vintras. Tillslut kom det upp något grönt från ett av de fröna. Nu slår plantan huvudet i taket (1,8m). Det finns inte något täcken till blomknopp, den bara växer på höjden. Nu funderar jag på ansning. Planen lyder: Klippa 50cm upp från jorden och 50cm ner från toppen (så toppen kan bli en ny planta). Har ingen aning vad jag håller på med men det ska bli kul att se om det funkar =)

Jag köpte en black cherry från blomsterlandet förra året och hade samma problem. Den blev minst 2m men inte en enda blomma. Jag lät ett skott få växa ut men inte en enda blomma på den heller. Vet inte varför det blir så. I år har jag en sort där plantorna bara är 20-30cm och riktigt kraftiga och dom blommar redan.
Vet du vad det är för sort du har? Jag vet inte varför det blir så. Jag emaila blomsterlandet men fick inget svar
Åsa, mälardalen zon 2
Tomatplantan på bilden har drivits upp för mörkt det är väldigt glest mellan bladen måste finnas ett visst antal blad på plantan innan den börjar blomma så driver man upp den för mörkt så den sträcker på sig kan den bli rätt lång innan den börjar blomma.

(+tomaten på bilden som står i ett fönster behöver inte bara mera ljus utan även en MYCKET större kruka lagom krukstorlek för högväxande tomater är 20liter)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon