Full version: Bi-id
Whiskuchi
Jag brukar se en massa rödaktiga bin vid insektsholken men idag var det ett mycket gulare bi(?) där också. Suddiga bilder men färgen och storleken syns åtminstone någorlunda.

Det var inte pollen, en del av de rödaktiga är täckta i det och det ser inte likadant ut wink.gif
Gossen Ruda
Hoppas inte på mig, jag är inte så duktig än. Fast nog kan väl det gula vara pollen?
Whiskuchi
Jag stod och studerade den ganska länge (det är väl säkert att solitärbin inte sticks va?) och den såg inte alls ut som de röda pollentäckta bina i alla fall. Möjligen om denna hade en annan färg i grunden plus pollen uppepå det i så fall unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Whiskuchi @ 22-05-2012, 06:45) *
Jag stod och studerade den ganska länge (det är väl säkert att solitärbin inte sticks va?) och den såg inte alls ut som de röda pollentäckta bina i alla fall. Möjligen om denna hade en annan färg i grunden plus pollen uppepå det i så fall unsure.gif

Även solitärbin kan stickas men då måste man provocera dem ordentligt, exempelvis fånga dem i en håv. rolleyes.gif Jag har blivit stucken några gånger, det känns men inte som exempelvis ett getingstick.
Myosotis
Jag har blivit stucken i baken rolleyes.gif Hade tydligen satt mitt på biets hål, det finns såna små här som har som små rör i gräsmattan, med en pytteliten jordhög. Har full förståelse för det stackars biet, det var nog bara ett sätt att säga "ursäkta, får jag komma ut?"
Gossen Ruda
De röda bina är säkert Rödmurarbin, Osmia bicornis. Det gula kanske någon Megachile-art, dvs tapetserarbin.
xlxl67
Vilket bi?

http://www.facebook.com/#!/photo.php?f...e=1&theater
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon