dalamala
Hej alla!

Jag är jättenybörjare på sånt här, men har fått upp en gurkplanta ur jorden.
Nu har det kommit massa blommor och jag har förstått att det är viktigt att honblommorna pollineras med hanblommorna för att bära frukt.
Jag har läst att det ska bara en liten knöl bakom blomman för att den ska ses som feminin. Problemet är bara att alla mina blommor ser likadana ut, (i mina ögon).
Är detta honblommor som jag har fått? Och hur ska jag göra med dom för att det ska växa fram en gurka? Och om det är det, hur gör jag för att pollinera dessa för bästa resultat?

Jättetacksam för svar! =) =)

IMAG0246.jpg

Eva 33c
Ja du har bara hanblommor, än så länge. Det är ganska vanligt att plantorna först bara sätter hanblommor, honblommorna kommer så småningom när plantan anser sig stor nog för att bära frukt. Och du kommer att se skillnad direkt, de har liksom en minigurka bakom blomman. Om de inte pollineras gulnar de och faller av. de kan också falla av om plantan är fär liten för att bära alla frukter som pollinerats också. Om din planta inte har tillgång till flygande insekter som kan ta hand om pollineringen så måste du hjälpa till då. En liten pensel kan duga bra att dutta lite med först i hanblomman och sen i honblomman. Jag har aldrig gjort det på gurkor, mina plantor står i växthus med öppen dörr vid den tiden.
dalamala
Ok.
Tack så jättemycket! =)
Är det någon idé att toppa plantan så den blir stark nog för att bilda honblommor?
När gurkorna dyker upp, orkar dom hänga fritt eller ska plantan ligga längs med marken?
Eva 33c
Nej toppa inte av det skälet! "Stark nog" har nog mest med rotsystemet att göra. Och alla gröna blad som samlar näring bidrar till att växten kan utveckla ett stort rotsystem. Så bra jordvolym och näring behöver plantan för att växa till. Gurkor brukar kunna bära sina frukter bra även om de är uppbundna. Vad är det för sort du har?
dalamala