dalamala
Hej alla!

Jag är jättenybörjare på sånt här, men har fått upp en gurkplanta ur jorden.
Nu har det kommit massa blommor och jag har förstått att det är viktigt att honblommorna pollineras med hanblommorna för att bära frukt.
Jag har läst att det ska bara en liten knöl bakom blomman för att den ska ses som feminin. Problemet är bara att alla mina blommor ser likadana ut, (i mina ögon).
Är detta honblommor som jag har fått? Och hur ska jag göra med dom för att det ska växa fram en gurka? Och om det är det, hur gör jag för att pollinera dessa för bästa resultat?

Jättetacksam för svar! =) =)

IMAG0246.jpg

Eva 33c
Ja du har bara hanblommor, än så länge. Det är ganska vanligt att plantorna först bara sätter hanblommor, honblommorna kommer så småningom när plantan anser sig stor nog för att bära frukt. Och du kommer att se skillnad direkt, de har liksom en minigurka bakom blomman. Om de inte pollineras gulnar de och faller av. de kan också falla av om plantan är fär liten för att bära alla frukter som pollinerats också. Om din planta inte har tillgång till flygande insekter som kan ta hand om pollineringen så måste du hjälpa till då. En liten pensel kan duga bra att dutta lite med först i hanblomman och sen i honblomman. Jag har aldrig gjort det på gurkor, mina plantor står i växthus med öppen dörr vid den tiden.
dalamala
Ok.
Tack så jättemycket! =)
Är det någon idé att toppa plantan så den blir stark nog för att bilda honblommor?
När gurkorna dyker upp, orkar dom hänga fritt eller ska plantan ligga längs med marken?
Eva 33c
Nej toppa inte av det skälet! "Stark nog" har nog mest med rotsystemet att göra. Och alla gröna blad som samlar näring bidrar till att växten kan utveckla ett stort rotsystem. Så bra jordvolym och näring behöver plantan för att växa till. Gurkor brukar kunna bära sina frukter bra även om de är uppbundna. Vad är det för sort du har?
dalamala
Jag vet inte vilken sort det är, på fröpåsen, (som är delvis avriven) står det "cucumis sativus" men det kanske bara är det latinska namnet på gurka?
I nuläget står den i en 15 cm djup och Ø 20cm kruka. Och jag vattnar endast med vatten. Den får mycket sol och värma hela dagarna. Vilket den verkar må bra av, eftersom den inte sloknar eller torkar i bladen.
Eva 33c
nej, "cucumis sativus" är inget sortnamn. Kunde vara intressant att veta vilken typ av gurkor du kan förvänta dig, små munsbitar, knottriga, långa raka osv. Odlar du den inne på fönsterkarmen nu? Kommer du att ha den ute eller i växthus senare? Om man ska odla gurka i kruka hela tiden så kommer den att behöva en mycket större kruka än den du har nu. Skulle tro att 10 liter är det minsta du behöver. Efter omplantering så brukar man säga att näringen i jorden räcker ca 3 veckor så där, sen får man gödselvattna. Jag har aldrig odlat gurka i kruka utan har dem i jordbädd i växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon