sarhe1
Hej!

Jag har nyligen planterat ett plommonträd, Czar. Jag funderar lite om de relativt uppåtpekande grenarna, kommer de lägga sig eller borde jag tynga ned dem lite?

/Sara

Rebecca
Låt trädet vara - det kommer tyngas av sin egen tyngd så småningom.
Cilla
Japp, detta är det som ska bilda struktur och bära många grenar med frukt sedan. Czar är en sort som bär extremt mycket frukt och som ofta måste kartgallras eller stöttas sedan.

Det gräs som växer runt ditt träd måste hålas borta över rötterna de första åren för att det här trädet ska kunna växa bra. Man kan antingen göra en vidare växtbädd som gör att det tar tid för gräset att komma in och täcka, eller plantera något ettårigt som konkurrerar. Vad man än gör så får man ofta rycka bort en och annan tuva en eller ett par gånger per år.

Stödet mot stammen kan du flytta ned en aning. Det är rötterna som ska ha stöd, kronan ska vaja så att det inte pinnar upp som om det skulle ha stöd hela livet.
sarhe1
Tack för svaren! Cilla, jag gissar att du menar själva bandet? Att jag skall dra ned det lite längre ned på stam och stödpinne?
Cilla
Ja just det. Bandet som stadgar mot stammen ska sitta strax nedanför halva stammen, räknat från nedersta grenen från stammen.

Nästa gång du planterar ett träd: Sätt ett par eller tre stödpålar i utkant av växtbädden och bind mot dessa. En stödpåle som sitter så här nära ger inte riktigt det som behövs och de riskerar ofta att vara i vägen. Men det går säkert bra denna gång, ser inte ut att vara ett vindpinat ställe.
sarhe1
Hej och tack, Cilla. Ok, det skall jag komma ihåg. Det lär bli fler träd - jag älskar träd! :-)
Mia i trädgården
Jag hoppar in med en fråga om det är ok. innocent.gif

Cilla: tyckte du att man skall binda ner grenarna? (jag kan inte riktigt tolka ditt svar ;-)

Jag har precis också planterat ett plommonträd som är mycket likt detta, och expediten rekommenderade mig att binda ner för att få tidigare bördighet.

1) Funkar plommon o körsbär på samma sätt som äpple m att blomma tidigare om man binder ner?

2) Borde inte hållfastheten i greninfärstningarna öka om man ökar vinkeln mellan grenarna och stammen, som det blir om man binder ner grenarna lite?
Cilla
CITAT (Mia i trädgården @ 23-05-2012, 20:01) *
Cilla: tyckte du att man skall binda ner grenarna? (jag kan inte riktigt tolka ditt svar ;-)

Nej inte om man vill ha det som ett träd med stam. Då vill man ju att det ska växa upp snabbt och utveckla sina grenar så att det blir fler än bara dessa få med frukt.

När man sträcker ned grenar för att påskynda fruktsättning minskar grentillväxten betydligt. När frukter utvecklas tar det också energi från grentillväxt.

Jag har precis också planterat ett plommonträd som är mycket likt detta, och expediten rekommenderade mig att binda ner för att få tidigare bördighet.

Den rekommendationen är inte bra om man vill ha ett stamträd som växer. Eller om man med vissa sorter soom Czar och Victoria vill ha träd som håller mer än 10 år. de får ändå alldeles för mycket frukt så småningom, så det gäller i början att trädet får en struktur som har chans att hålla.

1) Funkar plommon o körsbär på samma sätt som äpple m att blomma tidigare om man binder ner?

Ja. Men som stamträd blir de i stort sett alltid sämre.

2) Borde inte hållfastheten i greninfärstningarna öka om man ökar vinkeln mellan grenarna och stammen, som det blir om man binder ner grenarna lite?

Nej, här kan man faktiskt lita på att naturen ordnat detta bättre själv. Det man gör med unga fruktträd är att välja bort grenar som har skarp vinkel, särskilt på plommon de som konkurrerar om att bli topp.

"Nedbindning" är i stort sett alltid dåligt med stamträd om den syftar till att påverka grenvinklar. Binder man ned grenen påverkar man inte grenvinkeln alls, man bara stoppar upp tillväxten och utvecklingen av grenen till förmån för fruktsättning. Trädet reagerar som om grenen var medelålders eller tom gammal.

Jag har gjort många experiment själv och följt andras där man tvingat isär gren från stam med fasta anordningar för att öka grenvinkeln. Försvagar närapå alltid synbart trädets struktur.

Vill man ha snabbast möjliga fruktsättning: Sätt träd som spaljé, längs vägg, som häck, berså.
Vill man ha frukt och bär på träd med stam - Låt dem växa upp utan anordningar för att kunna ge frukt under många år.

Var sak har sin tid, både med oss människor och träd. Barn måste få vara barn och växa i någorlunda egen takt för att bli starka vuxna. Så är det med träd också. Tidig fertilitet är ofta ett aber!

Vips en dag längtar vi tillbaka till när barnen och träden var små. Körsbär och plommon växer SNABBT och ger frukt snabbt också, på bara några år!
Mia i trädgården
Tack för jättebra info. Kanske man skall ta info i gamla böcker med en nypa salt? I flera jag läst förordar de nedbindning. Men som med all vetenskap så får man väl mer info och ändrar på rekommendationerna.

Då får jag ha lite tålamod, och tigga plommon av grannen under väntan på mitt eget träd ;-)
Cilla
För riktigt länge sedan tyckte man inte att tre-fem år för att få frukt var så lång tid som vi... Och sedan planterade man mer också och hade långt fler spaljerade träd. Man var beroende av frukten i trädgården och köpte inte så mycket som vi gör nu. Och på samma sätt som vi vet en massa om mobiltelefoner och datorer så läste man då årsrapporter på 200 sidor om hur det gått för äppelträd som ympats och okulerats på olika sätt i landet, hur rönnbärsmalen brett ut sig under året och hur det gått för nya sorter... Hushållningssällskapet var stort och pomologiska sällskapet likaså.

Bästa receptet mot den otålighet som vi har (också jag) idag tycker jag är att plantera frenetiskt. Ympa, sätt kärnor av körsbär, äpple, päron, ympa upp dem när de kommer, sätt ut lite varstans, spaljera något, köp ett svagväxande fruktträd, ett par, tre bärbuskar och så några lite mer exotiska som persika och aprikos. Sätt bärplantor av alla möjliga olika slag i alla hörn där du kan gräva bort lite gräsmatta eller har en liten tom plätt. Vita smultron, röda av olika slag, jordgubbar 15 sorter, blåbär, allåkerbär, och så buskar av havtorn förstås. Plantera så snart du har en timme ledigt. Kasta ut TVn nu när det är ljust på kvällarna, plantera, vattna, jordförbättra, luckra istället.

Då har man så mycket att man inte hinner bli otålig och inte behöver sträcka ned grenar eller göra annat som försvårar att få mycket frukt om ett tag!
Mia i trädgården
;-)

Hela dagen har jag vattnat mina befintliga "storträd" och mina frö träd av äpple, och vattnat på mina körsbärskärnor jag planerat, just för att ha en massa att ympa på. Så det är lite kul att du skrev just om detta och just idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon