CITAT (Mia i trädgården @ 23-05-2012, 20:01)

Cilla: tyckte du att man skall binda ner grenarna? (jag kan inte riktigt tolka ditt svar ;-)
Nej inte om man vill ha det som ett träd med stam. Då vill man ju att det ska växa upp snabbt och utveckla sina grenar så att det blir fler än bara dessa få med frukt.
När man sträcker ned grenar för att påskynda fruktsättning minskar grentillväxten betydligt. När frukter utvecklas tar det också energi från grentillväxt.
Jag har precis också planterat ett plommonträd som är mycket likt detta, och expediten rekommenderade mig att binda ner för att få tidigare bördighet.
Den rekommendationen är inte bra om man vill ha ett stamträd som växer. Eller om man med vissa sorter soom Czar och Victoria vill ha träd som håller mer än 10 år. de får ändå alldeles för mycket frukt så småningom, så det gäller i början att trädet får en struktur som har chans att hålla.
1) Funkar plommon o körsbär på samma sätt som äpple m att blomma tidigare om man binder ner?
Ja. Men som stamträd blir de i stort sett alltid sämre.
2) Borde inte hållfastheten i greninfärstningarna öka om man ökar vinkeln mellan grenarna och stammen, som det blir om man binder ner grenarna lite?
Nej, här kan man faktiskt lita på att naturen ordnat detta bättre själv. Det man gör med unga fruktträd är att välja bort grenar som har skarp vinkel, särskilt på plommon de som konkurrerar om att bli topp.
"Nedbindning" är i stort sett alltid dåligt med stamträd om den syftar till att påverka grenvinklar. Binder man ned grenen påverkar man inte grenvinkeln alls, man bara stoppar upp tillväxten och utvecklingen av grenen till förmån för fruktsättning. Trädet reagerar som om grenen var medelålders eller tom gammal.
Jag har gjort många experiment själv och följt andras där man tvingat isär gren från stam med fasta anordningar för att öka grenvinkeln. Försvagar närapå alltid synbart trädets struktur.
Vill man ha snabbast möjliga fruktsättning: Sätt träd som spaljé, längs vägg, som häck, berså.
Vill man ha frukt och bär på träd med stam - Låt dem växa upp utan anordningar för att kunna ge frukt under många år.
Var sak har sin tid, både med oss människor och träd. Barn måste få vara barn och växa i någorlunda egen takt för att bli starka vuxna. Så är det med träd också. Tidig fertilitet är ofta ett aber!
Vips en dag längtar vi tillbaka till när barnen och träden var små. Körsbär och plommon växer SNABBT och ger frukt snabbt också, på bara några år!