win
Enligt Weibullskatalogen skall den ej tjuvas.
Enligt "frö.nu", skall den tjuvas. Vad gäller?

Vad tror Ni är bäst i ett växthus i Boden, av Gemini eller Bloody Butcher?
Provade Elin ifjol, med halvbra resultat, beror kanke på bristfällig skötsel.
Åsa, mälardalen zon 2
Det verkar finnas olika info om Bloody Butcher söker man på nätet så hittar man en massa sidor där det står att den är indeterminate = de ska tjuvas. Fast tittar man på tomatklubbens hemsida så står den med bland busktomater som inte ska tjuvas, plantan ska bli 1m hög enligt den sidan. Tomatklubben Åke brukar veta det mesta så tjuvar inte han den sorten så behöver inte du heller tjuva den. Och blir plantan bara 1m så låter det inte som en sort som tjuvas.

Jag gillar sorter som tjuvas i växthus för de tar liten plats på bredden och mitt växthus är inte så brett.

Varför tänker du hålla dig till en sorts tomat?? Tomatfrön håller i 5-7år så man måste inte så hela påsen, jag ska ha 7 sorter i mitt lilla växthus (6,5 kvm) i år.

När man väljer tomat så bör man även titta på utvecklingstid det finns de sorter som är snabba och de som är långsamma (Runåbergs är en av de få fröfirmor som sätter ut utvecklingstid i sin katalog). +Det finns sorter som är något köldtåligare ex. frilandstomater klarar kyla något bättre än växthustomater som ex. Elin.

Testa flera olika tomat sorter i växthuset jag tycker olika sorter fungerar olika bra beroende på vart man odlar sorten och hur sommaren blir. Efter ett par år märker du vilka som fungerade bäst och vilka som du tycker var godast.
Maggan i Piteå
Ifjol sådde jag 9 olika sorters tomatfrön, gula, orange, röda, gröna, ampel-, busk- och körsbärstomater, alla i växthus. I år blir det likadant, de gamla fröna får duga även i år. Fast nu skall jag även testa busktomater på "friland", dvs i pallkrage med "ram" av plast, dvs lindar plast runt ramen men utan tak. Finns det något godare än nyskördade tomater?
win
Nä, nog skall jag prova några olika i växthuset i år.
I år skall jag nog kunna lägga ner mer tid, förhoppningsvis.
Det har varit lite sjuka sista åren.
Därför tänkte jag välja sorter med lite mer kompetens.
Har kört mest med Dansk Export förut.
Det tar lite för länge att få tag i frön från Öviks-firman.
Man är för sent ute.
Åsa, mälardalen zon 2
Sjukdom kan komma på de flesta sorters tomat. Många sjukdomar kan ligga kvar i jorden (ifall du odlar i jordbädd) och kan även finnas på väggarna i växthuset, då krävs sanering inte byte av tomatsort.

Pistillröta(ingen sjukdom) däremot är till viss del sortberoende men främsta orsaken är dåliga odlingsförhållanden(stora temperaturväxlingar och för hög luftfuktighet gör att växten får svårt att ta upp kalcium och då får man pistillröta).

Sorter som sällan har fått pistillröta hos mig är: Gardeners delight, Sungold, Sweet 100, vildtomat
Mei Wei fick några enstaka frukter med pistillröta förra året.

Dansk export odlade jag ett år och där fick jag kasta många frukter (medans ingen annan sort drabbades)så den verkar inte fungera bra i mitt växthus.

Du har fortfarande lite tid på dig att få tag på fröer, ca 8 veckor innan utplantering bör man så tomat och är det inte så att du brukar sätta igång värme och liknande tidigt på våren så dröjer det ju ett tag innan du kan plantera ut plantorna. Jag har själv ett kallväxthus och mina tomater brukar ofta inte planteras förren i början av juni.
win
Jag tackar för svaren.
Nu blir till att sanera växthuset invändigt, inte gjort på 25 år.
Bytt jord har jag gjort vart 5:e år.
Men det blir hinkodling i växthuset i fortsättningen. Är det ok??
Har aldrig haft problem med pistillröta, men däremot att tomat- och gurkblad vissnar ned, och att fruktsättningen stannar av.
Brukar ha avskiljt med plast mellan tomater och gurka.
Finns det några risker med hinkodling för tomat, gurka, paprika, aubergin, chili och sockermajs??
Åsa, mälardalen zon 2
Den enda risk som finns vid hinkodling tror jag är uttorkning det torkar ju upp snabbare i hink än om man har dem nedgrävda i marken (men det finns ju rejäla tomathinkar med inbyggd vattenreservoar).

Gurka och tomat är inga problem att odla ihop så du behöver inte sätta plast emellan dem, skälet till varför man i YRKESODLING inte brukar odla tomat och gurka ihop är att de vill ha lite olika odlingsförhållanden Gurka vill ha fuktig luft medans tomat vill ha torrare luft. I hobbyväxthus kan man plantera gurka och tomat ihop vi kan sällan styra luftfuktigheten i växthuset till bestämda lägen.

Angående sockermajsen om du ska odla den i växthus måste du nog plantera ihop dem i grupp och sedan skaka lite på dem när de blommar, majs vindpollineras.

Angående att fruktsättningen stannar av: Hur är det med ventilationen och skuggningen? de senaste sommrarna har varit heta och hos ex. tomat kan pollenet dö när det går en bit över +30C och då får man dålig eller ingen pollinering.
MRLINDELL
Jordförbättring, jordens sammansättning påverkar. Dett är ofta värmen i växthusen som är problemet, det kan bli riktigt varmt.

Vattnar man fel kan man ändå vattna ihjäl plantorna. Man får komma fram till ett system som jämnar ut temperatur och någon typ av jämn bevattning.
Totteboll
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-03-2004, 10:47)
Det verkar finnas olika info om  Bloody Butcher söker man på nätet så hittar man en massa sidor där det står att den är indeterminate = de ska tjuvas. Fast tittar man på tomatklubbens hemsida så står den med bland  busktomater som inte ska tjuvas, plantan ska bli 1m hög enligt den sidan.

Förvirrande. Min ena planta Bloody Butcher är nu 150 cm hög, full av blommor och ganska många kart och börjar mer likna ett tomatträd än en busktomat. Den andra plantan, som står mer utsatt längre ut på terrassen, är ca 50 cm hög och har redan producerat en mogen tomat. Jag har inte tjuvat.
MRLINDELL
Det där med "tjuvning" kan diskuteras. Odlare hänvisar till att växtkraft går förlorad omm man inte tjuvar t ex och om man tjuvar blir det mera och bättre tomater.
Rent teoretiskt blir det säkert det. För odlare som vill ha maximalt ur sin odling är det säkert viktigt att i produktion vara rationell och plocka bort allt onödigt.
Men för oss har det sällan någon betydelse. Som du ser, du har två plantor som växer olika på olika ställen. Den som är hög nu kan du kanske toppa för att begränsa höjden så att plantan klarar alla klasar t ex. Medan den andra kan man låta vara. Jag tjyvar heller inte eller toppar om det inte behövs. Jag har inte rört mina Chili men har ändå fina plantor. Håller heller inte på med pollineringsakrobatik men får ändå så det räcker och blir över.
Antalet kart är viktigare. Får man massor med kart blir de mindre var & en så klart, det påverkar mera. Men samtidigt kan små tomater vara riktigt goda och smaka mera än en stor.
Vad som är rätt eller fel ... kan diskuteras. En sak är klar att det har marginell påverkan för de allra flesta. Ändå dras alla med dessa "tvångstankar" som jag beskriver det som om tjuvning/toppning/pollinering/allt möjligt.
Låt plantorna vara! Sitt under ett parasoll med ett glas hemgjord saft och några isbitar och njut av att snart blir det fina tomater och jag har fixat allt själv! tongue.gif
izabelle
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-03-2004, 10:47)
Det verkar finnas olika info om Bloody Butcher söker man på nätet så hittar man en massa sidor där det står att den är indeterminate = de ska tjuvas. Fast tittar man på tomatklubbens hemsida så står den med bland busktomater som inte ska tjuvas, plantan ska bli 1m hög enligt den sidan. Tomatklubben Åke brukar veta det mesta så tjuvar inte han den sorten så behöver inte du heller tjuva den. Och blir plantan bara 1m så låter det inte som en sort som tjuvas.

Jag gillar sorter som tjuvas i växthus för de tar liten plats på bredden och mitt växthus är inte så brett.

Varför tänker du hålla dig till en sorts tomat?? Tomatfrön håller i 5-7år så man måste inte så hela påsen, jag ska ha 7 sorter i mitt lilla växthus (6,5 kvm) i år.

När man väljer tomat så bör man även titta på utvecklingstid det finns de sorter som är snabba och de som är långsamma (Runåbergs är en av de få fröfirmor som sätter ut utvecklingstid i sin katalog). +Det finns sorter som är något köldtåligare ex. frilandstomater klarar kyla något bättre än växthustomater som ex. Elin.

Testa flera olika tomat sorter i växthuset jag tycker olika sorter fungerar olika bra beroende på vart man odlar sorten och hur sommaren blir. Efter ett par år märker du vilka som fungerade bäst och vilka som du tycker var godast.

Tänkte bara fråga va tomatklubbens hemsida har för adress?

/Bella
Åsa, mälardalen zon 2
http://www.tomatklubben.se/

Man kan även köpa vitlöksutsäde till div. sorter hos Åke T. + hans häfte om vitlöksodling (vitlöksutsäde är en engångskostnad, man kan ta eget utsäde sedan).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon