Full version: Föröka kaprifol.
emmalofo
Hej,

Någon som vet bästa sättet att föröka kaprifol på? Försöka gräva upp en bit rot, eller klippa av en slinga och sätta i vatten? Någon med praktisk erfarenhet som vet?

Tänkte låta kaprifol klättra i ett gammalt fruktträd som sett sina bästa dagar men får stå kvar för den blommar så otroligt vackert (fast bara i toppen, nertill var det mest dött och jag har sågat bort allt det döda). Tror ni kaprifol är för aggresivt?

Tror ni förresten man kan sätta två olika kaprifoler, en tidig och en sen, eller konkurrerar dom för mycket med varandra?

Tacksam för hjälp!
mamamaggan
Man brukar föröka kaprifol genom avläggare. Man tar en gren ( som fortfarande sitter kvar på växten ) , lägger ner den på marken och lägger jord över en del av grenen.

I jorden bildas det nya rötter och du har en ny planta . Rotbildningen går sanbbare om man " skadar " grenen, rispar lite på den bit som ska vara under jorden .

Lycka till !
RibesRubusVitis
Hos mig har kaprifolsticklingar fungerat utmärkt. Jag råkade klippa ner det mesta i vintras, utan att veta att de skulle blomma på förra årets revor. När jag fick veta detta, delade jag klippet i två decimeter långa bitar som stacks ner i stora krukor utomhus där jag redan har div. vinrankor och reservplantor av liguster. Nu har de flesta börjat få blad och (antar jag) rötter. Problemet återstår att få upp dem till egna krukor eller till nya permanenta platser.
Sticklingar som sattes inomhus gav sämre resultat; de som jag inte hann få ut tidigt började dö när några få blad hade kommit fram.
emmalofo
Tack, då prövar jag nog båda sätten!

Vad tror ni om samplantering av två olika sorter då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon