|
ängsvädd
21-05-2012, 09:37
Min syster har fått ett duv-par som byggt bo och lagt 2 vita ägg i ett rede på balkongen. Tacksam för artbestämning
Myosotis
21-05-2012, 09:59
Ringduva.
ängsvädd
21-05-2012, 20:03
Tack, Myo - ska hälsa syrran det  Här kommer en bild som syrran passade på att ta när honan hade lämnat redet för ett tag: [attachment=70058:Duv_ggodla.jpg]
ängsvädd
21-05-2012, 20:30
Vi borde ha kunnat lista ut att det är en ringduva
Myosotis
22-05-2012, 06:38
CITAT (ängsvädd @ 21-05-2012, 21:30)  Vi borde ha kunnat lista ut att det är en ringduva  Tja den har ju en vit ring liksom  men det är väl bara bra att fråga om man är osäker. Kul att kunna följa häckningen på så nära håll. Det var inte så värst länge sen att ringduvan var en skygg skogsfågel. Har du lagt märke till den egendomliga pupillen? Den är inte rund utan "flyter ut". Syns bra på bilden.
ängsvädd
22-05-2012, 08:43
Nej, det hade jag inte lagt märke till - vad häftigt  Ja, det ska bli jättespännande - hoppas allt går bra. Syrran tänkte att hon skulle hjälpa till och la ut bär på en vit papptallrik - men det gillade inte honan. Hon flydde fältet och syrran såg att hon satt o spanade på långt håll. Så det var bara att plocka bort tallriken. Jag ska kolla om syrran har vatten på balkongen - det är väl en bra idé antar jag.
ängsvädd
22-05-2012, 15:00
Bilder från idag, familjen har fått tillökning  Är det förresten normalt att ringduvor bygger grunda bon? [attachment=70086:Kopia_av...vfamilj1.jpg] [attachment=70087:Kopia_av...vfamilj2.jpg] [attachment=70088:Kopia_av...vfamilj3.jpg]
Gossen Ruda
22-05-2012, 16:04
Duvor tillhör fågelvärldens slarvbobyggare.
ängsvädd
23-05-2012, 18:05
OK, då vet jag. Nu är det katastrofläge - honan har inte kommit tillbaks på några timmar tror jag  Min syster ska ringa KFV för rådfrågning. Hon vill rädda ungarna med stödmatning. Finns det någon här som har erfarenhet eller vet något av att mata föräldralösa fågelungar? Vad kan man ge ringduveungar?
Gossen Ruda
23-05-2012, 18:22
Arsenik. För att förkorta lidandet, det är mycket svårt att föda upp fågelungar. Tråkigt nog. De blir präglade på människan om man gör fel. Fö utfordrar duvföräldrarna sina ungar med någon sorts näringslösning/mjölk de producerar i halsen.
ängsvädd
23-05-2012, 18:35
OK, får se vad KFV eller någon annan här på odla svarar. Nu är det så här att en av föräldrarna har varit hos ungarna  men syrran ska iaf kontakta KFV - det gick inte att komma fram när hon försökte - för att ha en plan om ungarna blir föräldralösa.
Gossen Ruda
23-05-2012, 19:04
Det brukar vara bäst att låta naturen sköta sig själv, ju mer människan börjar lägga sig i desto sämre brukar det gå. http://www.ne.se/duvmj%C3%B6lk
ängsvädd
23-05-2012, 20:35
Intressant. Jag tror det är många fågelarter som producerar mjölk - googlade och fann krävmjölk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4vmj%C3%B6lk
Myosotis
23-05-2012, 21:55
Kontakta en duvuppfödare istället, de borde väl ha koll på om det går att föda upp en duvunge utan krävmjölk. KFV har nog för mycket att göra tyvärr för att kunna rädda alla fågelungar utan tycker nog att naturen ska ha sin gång.
ängsvädd
24-05-2012, 09:17
Bra idé, Myo  Jag hittade på en undulatsajt att undulater också har krävmjölk, jag tror att det går att föda upp dem utan krävmjölk, men jag är inte säker. Jag tror syrran "bara" hade tänkt rådgöra med KFV och sköta stödmatningen själv.
ängsvädd
25-05-2012, 08:41
Här kommer ett par bilder, tagna de senaste dagarna:
Syrran fotade ungarna under den period när föräldrana var varta väldigt länge. [attachment=70178:duvungar...2012odla.JPG]
[attachment=70179:duva25maj2012odla.JPG]
Hur har det gått för den lilla familjen?
ängsvädd
31-05-2012, 09:48
Det går jättebra  Syrran vet inte om båda föräldrarna är i livet - hon kan inte se skillnad på dem. Men ungarna får mat och växer så det knakar  Hoppas verkligen att allt fortsätter att gå bra. Syrran hade satt ut en nyplanterad blomlåda på balkongräcket och där satte sig den ena förälderna långa stunder under dagen eller så var hon/han borta väldigt länge så ungarna fick klara sig själva jättelänge. Men syrran orkar inte oroa sig längre. Hon är i o för sig orolig för hur det ska gå när ungarna ska lämna boet!
ängsvädd
11-06-2012, 20:18
Tänkte bara berätta att ungarna nu har lämnat boet. Jag tror det var i fredags som mamman eller pappan satt på andra sidan gården och hoade efter ungarna. De flaxade som 17 med vingarna, men då hände inget mer, föräldern kom tillbaks o matade ungarna. Jag tror det var i lördags morse som syrran upptäckte att boet var tomt. De kanske även lämnade det senare under fredagen för syrran var inte hemma. En gång har ena föräldern kommit och hälsat på och satt sig på balkongräcket. Syrran har nu tagit bort det skitiga boet, men vill de häcka en andra gång så är de välkomna  Hon säger att det har varit en fantastisk upplevelse att ha fått följa denna ringduvehäckning. Skönt att allt gick bra.
Skönt att det gick bra och ungarna lämnade boet!
Intressant, vet du om din syster har några bilder på duvungarna precis innan dom flög? Duvor har jag sett i massor men vad jag vet så har jag aldrig sett någon duvunge
ängsvädd
29-06-2012, 09:13
Ja, det har hon. Jag ska be henne mejla en bild. Återkommer, men det kan dröja för hon har mycket att göra.
ängsvädd
30-06-2012, 08:57
Här kommer bilder på de flygfärdiga ungarna. Den sista bilden tror jag togs dagen innan eller samma dag som de flög iväg. Den första bilden togs några dagar tidigare - kan kolla när den togs.
[attachment=71044:IMG_0244___Kopia.JPG]
[attachment=71045:IMG_0314___Kopia.JPG]
Gossen Ruda
01-07-2012, 07:34
Duvungar är kända för att se fula ut, dessa är inget undantag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|