Full version: Fikonträdet
rosita
I höstas planterade jag ut mitt fikonträd på friland. Jag har varit orolig att det inte klarade vintern, men ser nu att det är nya skott på väg på stammen. Hur skyddar jag trädet bäst under vintern? För jag vill ju gärna få fikon, men det kan det väl inte hinna bli i år!?

[attachment=70045:Forumbil...konskott.jpg]
Alexander-VG-zon3
Har svårt att se om det är bladskott eller fikon''skott'',, ''fikon får fikon'' först om där är blommor på gång sen kommer bladen.

Mitt i nordöstra skåne har fått blomanlag/fruktanlag nu däremot väntar bladen på sig.

Men visst kan dom ge frukt redan första sommaren, fick det mycket skador efter vintern eller klarade sig mycket ? Roligt att det klarat sig tummenupp.gif
Preussen
mitt brown turkey har satt löv och frukämne sedan en vecka 10 dagar sen. växer friland på innergård i sydöstanläge, zon 0-1.
rosita
Trädet är en stickling från 2009. Jag hade det i kruka första två åren och det har gett frukt 2 år. När jag hade det i kruka, övervintrade jag det svalt och utan extraljus.

Trädet har U-form med bara 2 grenar, jag tror att 2/3 av grenarna har frusit. Skotten sitter längst ner i U-et.

Jag tänkte inte ens på att det kan vara fruktanlag... Jag får vänta och se. Om det är fruktanlag... kommer det att hinna bli färdig frukt innan vintern?

Men hur ska jag göra till höst/vinter för att det ska klara sig bäst över vintern? Jag vill ju gärna att det startar med att skjuta skott lite tidigare än i år...
Alexander-VG-zon3
Bli sommaren bra kan det hinna att mogna, men det är också väldigt sort beroende, ser bladskott längst ner på din bild, men är lite osäker på dom högre upp kan vara fruktanlag.

Härdighet är dels vilken sort men också med åldern klarar den vintern bättre. Första vintrarna är där nästan alltid frysskador äldre den blir bättre går det.

Dock om dom vaknar sent eller tidigt har inte alltid att göra med hur mycket skydd dom fick eller hur vintern är, det är bara efter rejäl nedfrysning som den kan ta tid på sig att visa liv (då får man vänta intill juni innan man ger upp). Men i bättre lägen vaknar den tidigt även sämre vårar och i sämre lägen senare. Så även om den klarat vintern utan skador kan den vakna sent av att våren är kall.

Om man skyddar är ju såfall för att vara säker att den klarar sig och att anlag inte fryser bort, lövtäckning som hålls torr räcker långt. Även packa in i frigolit gör mycket.
rosita
Okej, flaxs, tack för dina råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon