MRLINDELL
20-03-2004, 07:38
Jag har läst lite om sticklingar och man hänvisar ofta till olika typer av rotningsmedel (rotningshormon), både egentillverkat salixvatten och lite farliga saker som egentligen är förbjudet i sverige pga ämnena är påvisad cancerframkallande men kan köpas utomlands.
Det sistnämnda är inget jag är intresserad av. Salixvatten verkar omständigt.
Men om bakpulver nu fungerar så finns sådant alltid hemma. Någon som provat? Allt om trädgård har en länk till Rossticklingar och bakpulver, och vi börjar närma oss 1.a April ...
kerstin z5-6
20-03-2004, 10:40
Weibufix har jag använt ibland -. Kan tänka mig att om bakpulver funkar så är det på samma vis.Salixvatten är enklast:) Sätt bara sticklingen i ett glas med krossade salixgrenar och vatten , i 24 tim
Christer i Falköping
20-03-2004, 10:50
Sedan har jag läst om att man skall klyva ett vetekorn på mitten och lägga ena halvan under sticklingen. Då skall de grohormoner, som finns i vetekornet, ge samma effekt som salixvatten.
Christer.
MRLINDELL
20-03-2004, 10:55
Precis sådant som jag menade i förra inlägget! Hjälper bara en svart pinne som är vit i båda ändar tro?
Salixvatten på ännu snyggare sätt: hämta några kvistar av Salix, ta även några med söta videkissar på och ha dom i samma vatten som sticklingarna. Salixen kommer snabbt att få rötter och hormonen som då lösgörs, hjälper även sticklinagrna att rota sig.
MRLINDELL
20-03-2004, 11:07
Kvistar av Salix? Salix är samlingsnamnet på Viden där Vide, Pil och Sälg ingår. Jag skall alltså korpa lite p grannens vitpil .. hmmmm "Jag har en plan ..." skall man inte beskära Vitpil på våren, alltså NU?
kerstin z5-6
20-03-2004, 15:30
JO det ska man -säj det till grannen du

Om jag har förstått det rätt tillför inte bakpulver något hormonellt för att påskynda rotningen, utan ...hmmm...hur var det nu...., göder eller hämmar vissa (o)nyttiga svampar så att de som är _nyttiga_ för stickligen får övertag och förhindrar angrepp av mögel och röta. På samma sätt som yoghurt eller filmjölk eller Atamon anses funka på rosor mot ex svampsjukdomarna rost och svartfläckssjuka,
tror Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.