Vinterflickan
Läste någonstans förra sommaren om att man kunde bland ut några droppar tea tree-olja i vatten & spruta rosorna med för att förebygga & behandla svartfläcksjuka på rosor. Tyckte det lät ganska intressant eftersom jag vet att oljan tex ska ha effekt mot tex fotsvamp hos människor. Är det någon som testat det & vet om det fungerar i praktiken mot sfs på rosor?

Jag har en del angrepp på mina rosor & visst man kan plocka bort angripna blad osv men det skulle vara ett heltidsjobb att rensa helt rent på alla rosor när man har en sällskapssjuk snart 6-månaders hängande över armen... smile.gif
Vinterflickan
Ingen som testat? confused.gif
oliv
Nej, har inte testat det.
Däremot har jag testat Binab och nu senast Biobalans (samma nyttosvampar Trichoderma) för att försöka få bukt med barkfläck. Jag vet inte om Binab hjälpte, men det gäller väl att bygga upp en bra balans i jorden. Jag har mindre rost, har aldrig haft mycket svartfläck (satsat på motståndskraftiga sorter), flyttad runt rosor så att de trivs, vissa vill ha mer ljus, andra behöver vattnas oftare (remontanter), etc.
Vinterflickan
Testade med trichoderma denna våren men jag tycker min flammentanz ser värre ut än någonsin... blir så ledsen!
Nu har jag i varje fall köpt Tea tree-olja så jag ska testa nån dag - återkommer med analys av resultatet! smile.gif

Funkar inte det får det bli alternativet att gräva upp de rosor som är angripna & byta ut dem mot resistenta klättersorter... (om det nu finns, läste någonstans att flammentanz skulle vara mindre mottaglig, men det är den ju icke hos mig!)

Eller alternativ två & gräva upp dem & byta ut mot olika sorters viticella-klematis ist.... Jag orkar INTE hålla på att plocka blad från alla rosor jag har, sommaren igenom, skulle vara ett heltidsjobb bara det... och då försvinner lite nöjet med trädgården tycker åtminstone jag... flirting.gif
oliv
Ja, det gäller att hitta växter som jag tycker om, sedan försöker jag att hitta en plats till dem så att de trivs, gör de inte det så åker de på komposten. Med tiden har jag hittat vad som trivs på de olika ställen i min trädgård.
Vinterflickan
En liten uppdatering!

Sprutade alla mina rosor med en blandning av ljummet vatten (fyllde en 5 liters tryckspruta), sen fyllde jag på med ca 40-50 droppar tea tree olja & sprutade dem. Det jag kan konstatera så här långt är följande;

1 - De har överlevt & jag har inte kunnat se några fula märken på bladen.

2 - Svårt att säga att det har blivit bättre men.... joo...kanske lite faktiskt..... Ska fortsätta spruta med ca 1 veckas mellanrum för att utröna om det verkligen blir nån skillnad, men det har verkligen inte blivit sämre eller kraftigare angrepp i alla fall!

Ps - Är det nån som vet om new dawn är extra känslig mot sfs? Hos mig verkar de & flammentanz har blivit extra angripna....
kage
Detta med oljan låter ju intressant om det funkar, jag hade lite fläckar på bladen förra hösten tror du att man kan förebygga genom att spruta nu ??? det vore ju bra om man kunde blanda oljan med såpa och nässelvatten också ,så kanske man blev av med både löss och fläckar och fick gödning på samma rolleyes.gif gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon