Full version: Bambu Simba
Carex
Förra sommaren köpte jag en bambu att ha i en kruka på balkongen. Bambun heter Simba och krukan är ganska rejält tilltagen och har stått på krukfötter hela vintern. Jag köpte bambun i tron att den var tillräckligt härdig för att klara av en vinter på min balkong (Göteborg) Den såg så fin ut hela förra sommaren.
Nu verkar den stendöd. Jag har klippt bort allt torrt och det skjuter inte något nytt och alla kvistar var knastertorra.
Hur länge bör jag vänta innan jag slänger ut den? Finns det något hopp för den?
Någon som har tips på vilken annan sort jag kan välja om jag vill ha bambu igen? (den kommer isåfall stå på en Stockholmsbalkong) fins det överhuvud taget någon chans att ha en perenn bambu i kruka på balkong eller är det ett lönlöst projekt?
batski
Hmm, jag har köpt en bergbambu (Fargesia murielae) 'Bimbo' som jag har planterat i en 40 liters kruka på balkongen och hoppas att den överlever vintern.. Bor själv i Sthlm som också ligger zon 2.
KRT
Helt ärligt så är jag inte säker på att det är en bra idé att ha en bambu i kruka på balkong/terass OM man inte skyddar den/isolerar den på något vis. T.ex. genom att packa in den i frigolit, ställa den på en frigolitskiva och linda bubelplast eller liknande om den.....

Jag har sett en del bambu på tippen på våren, Fargesia-sorter som nog stått i kruka men dött under vintern.... Så jag gissar att dödssiffrorna är ganska höga.
Alexander-VG-zon3
Tror många dör under vårvintern-våren. När solen steker dom och det är frusit i jorden och det snabbt sjunker på nätterna.

Har sett detta både i Göteborg och i Borås på samma balkong att dom som stått i solen är döda medan dom i skugga har klarat sig.
Carex
Aha, det var intressant men låter självklart nu när jag tänker på det. Så många gånger man blivit varnad för liknande i facklittertur (känner mig lite korkad;))
Tror ni att Elefantgräs skulle vara en bättre idé?
Nu denna säsongen blir det bara dahlior och andra sommarblommor, men nästa år måste det bli något perennt!
Alexander-VG-zon3
Allt städsegrönt har väldigt svårt att övervintra i kruka, buxbom och murgröna är också populära växter att ha på balkongen men som oftast får svåra skador längre fram ibland även dör.

Allt som fäller bladen till hösten-vintern och sånt som vissnar ner tål (klarar sig bättre) att växa i kruka. Då blir inte senvintern-våren lika påfrestande. Så elefantgräs är mycket bättre alt än bambu. Tror dock bambu skulle kunna klara sig om du isolerar så tempen inte svänger för mycket och att du skyddar mot solen i början alt placera den i skugga och vattna tidigt.
KRT
Jag är osäker på härdigheten hos elefantgräs faktiskt, här nere är det inga problem als på friland - men jag vet inte hur det är i kruka.... Den tåler ju iaf torka MYCKET bättre än bambu, men det är nog inte sommartorkan som är problemet här utan frystorkning på vårvintern, och frysning på vintern (beroende på hur kallt det blir).

Men varför inte välja en kruka som du faktiskt isolerar på vintern, och sedan sätter en pinne i mitten av så du kan lägga täckduk eller säckväv om plantan. Det borde skydda den hyfsat mot både köld och frystorkning?
Alexander-VG-zon3
Det som är bättre med gräs som vissnar ner är ju att dom får blad/skott när det är varmt och hyfsat milt på natten, medan bambu behåller bladen åretrunt och får utstå stressen och påfrestningarna under jan-mars(april).

Vi har övervintrat elefantgräs och andra miscanthus gräs här i zon 3(4) i krukor utan problem under dom två senaste vintrarna. Men nog inte dom härdigaste, annars ett gräs som är väldigt tålig och härdigt och som jag vet fungerar bra i kruka är ju Molinia caerulea, vet ex som har övervintrat här under dom tre senaste vintrarna utan något skydd alls. Finns ju också sorter som blir höga.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon