Anette W
som tål ständigt blöt lera i botten? Inte träd, men buske eller blommor.
Roggan
Svärdslilja kanske...
ängsvädd
Rhododendron skulle jag tro. Hos mig står den i ständigt blöt lera, med lite torv runt. Den växer inte så mycket men det tror jag beror på att den står för skuggigt. Den blommar iaf.

Hassel.
Anette W
Det blir riktigt solhett några timmar under dagen så jag undrar om rhododendron klarar det? De trivs väl bäst i skugga. Svärdslilja såg jag var en dammväxt, kanske ett bra alternativ. Skulle det funka med Hosta/Funkia?
Krolliljan
Strandiris ?
Anette W
Är det skillnad på "Irisar"? Jag har en massa blå irisar som jag inte vet vad dom heter med tjocka "korvliknande" rötter. Undrar om jag kan använda några av dessa?
KRT
CITAT (Anette W @ 22-05-2012, 10:43) *
Det blir riktigt solhett några timmar under dagen så jag undrar om rhododendron klarar det? De trivs väl bäst i skugga. Svärdslilja såg jag var en dammväxt, kanske ett bra alternativ. Skulle det funka med Hosta/Funkia?

Hostor är inte väldigt förtjusta i starkt sol - så det beror nog på hur länge och vilken tid på dagen.

Titta på Älggräs, olika typer av starr eller kanske växter för "sumpzon/fuktzon" i en damm. Finns säkert massor av listor på nätet eller i böcker om vatten i trädgården tummenupp.gif
ängsvädd
CITAT (Anette W @ 22-05-2012, 10:43) *

Det finns flera praktfulla rhoddar här i området som står i full sol från morgon till kväll smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon