kajsalisah
För två sommrar sedan planterade jag flera Zépherine Drouhin i min trädgård men de trivs inte. Grävde ur drygt 80 cm, de fick bra rosjord och har bra med sol. Problemet (tror jag) är tallarna som står omkring.... Barren som faller till marken surar nog ner den fina rosjorden, vilket jag gödslat för att försöka kompensera för men inte lyckats.

Bor på gränsen mellan zon 2-3.

Ska jag bara ge upp mina rosor på denna plats eller finns det några andra klätterrosor för min pergola som är mindre "kinkiga"?

Hoppas på råd!

Kajsa
Jag har stora tallar nära rosrabatter här, tycker det är mest i slutet av sommaren dom tappar barr, har aldrig märkt att det stör rosorna. Kanske är rosen kinkig som du skriver, har den inte själv, annars bor du i snäll zon så det kan inte vara felet.
Mina bästa klätterrosor är Kanadarosorna för att dom växer ordentligt och aldrig fryser, titta i mina album om du vill, men i din zon finns säkert andra.
EKLO
Jag är ganska (väldigt) ny på rosor, men undrar ändå om det verkligen kan vara barren och surhetsgraden som skapar problemen, tveksam. Jag har tre rosor, två av dem växer i mark som i princip består till stor procent av gamla barr från enar och lite tall - de växer bra, och då har de inte ens fått specialrosjord, utan bara kompost. Jag skulle tippa (utan att veta) att krånglet kanske kan vara ngt annat? Eller finns det rossorter som är känsligare för lågt ph än andra, jag vet inte.

Jag har en naturtomt i södra bohuslän, pepprad med enar, och där växer vilda nyponrosor som ogräs...
kajsalisah
Ok, tack för era svar. Vad bra att jag verkar ha haft fel! smile.gif Då ska jag leta bland Kanadarosorna... En rosa tålig klätterros.... Gillar de "enkla", typ Rosa Webiana. Hoppas hitta något liknande...
kajsalisah
Jag hittar ingen kanadaros som jag riktigt föll för. De rosa var så väldigt rosa... wink.gif

Hittade den här: Veilchenblau. Ska vara starkväxande. Zon 3... Tror ni jag vågar prova? Den är så fin!
fvd
Jag har röda klängrosor som tål vad som helst de heter Santana och Sympahtie de doftar dessutom underbart. De gillar kalk eller algomin. Hoppas det löser sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon