Kolmårdstrollet
21-05-2012, 19:18
Hej,
Köpte frön till spetskål, palmkål, purpurkål och broccolo men inser nu att de skulle förkultiveras.... Hoppsan
MEN nu undrar jag om ni kålexperter på forumet tror att det blir något om man börjar nu? Kan antingen förså i växthuset eller direkt i pallkrage eller på friland. Tror ni att något kan funka eller slösar jag bara frön?
Tänker att pallkragen är lättare att skydda från insekter, odlade broccoli på friland häromåret och det blev bara en massa larver i
Har någon ett råd att ge mig?
Preussen
21-05-2012, 20:44
CITAT (Kolmårdstrollet @ 21-05-2012, 20:18)

Hej,
Köpte frön till spetskål, palmkål, purpurkål och broccolo men inser nu att de skulle förkultiveras.... Hoppsan
MEN nu undrar jag om ni kålexperter på forumet tror att det blir något om man börjar nu? Kan antingen förså i växthuset eller direkt i pallkrage eller på friland. Tror ni att något kan funka eller slösar jag bara frön?
Tänker att pallkragen är lättare att skydda från insekter, odlade broccoli på friland häromåret och det blev bara en massa larver i
Har någon ett råd att ge mig?

I vilken zon odlar du i? Egentligen är det bäst att du sparar fröerna till nästa år och köper plantor i år. Nackdel är att utbudet är begränsat. Fördel är att plantor finns på många ställe.
Jag odlar kål i zon 1-2, tycker att det visst borde gå för dig att så nu, det blir lite fördröjt, men vad gör det? Det har inte kommit igång än nästan här, det har ju varit så kallt att mina frösådda plantor som stått ute flera veckor inte kommit igång att växa förrän nu de allra senaste dagarna.
Gör en blandning av att så på friland och plantor i växthus. Ställ gärna t ex genomskinliga godisburkar m några hål i över, så blir det som ett litet växthus på frilandssådderna också.
Men givetvis handlar det om i vilken zon du odlar, jag kan bara min egen tror jag.
På friland kommer kållarverna. Men det finns ett ekologiskt medel att spruta på larverna för att klara sin skörd. Funkar fint om man är på plats (tror det heter turex, finns att köpa på nätet)
Kolmårdstrollet
21-05-2012, 21:12
Tack för svaren, klantigt att inte skriva odlingszon... Jag odlar i zon 3, kan nog lokalt i min trädgård komma ner på zon 2 pga av många stenmurar, söderläge vid havet mm.
Hur täcker ni för att undvika larver etc? Täckte broccolin första tiden men sedan blev dom så höga så då fick jag inte till något bra skydd och det blev larver direkt.
Jag använder medlet jag skrev om tidigare - hos mig dyker kålfjärilarna som regel inte upp förrän framåt augusti, just broccoli gillar de verkligen, men när angreppen är som värst har jag nog oftast skördat det mesta. men som sagt - medlet funkar och är helt ekologiskt, används av ekologiska kålodlare.
Jag använder kålnät, som är jättebra. Finns på fröer.nu
Förra året hade jag grönkål utan en enda larv.
Man kan direktså. Jag har provat att direktså savoykål med framgång.
Precis som någon sa, gör det ju inget om det blir en sen skörd. Kål är ju höstgröda.
Har man larver i t.ex. broccoli, finns det ett bra sätt att bli av med dem innan man ska äta kålen.
Man lägger den i vatten med lite ättika i. Då dör alla larverna och flyter upp till ytan. Så slipper man det extra proteintillskottet.
Preussen
21-05-2012, 21:56
CITAT (Kolmårdstrollet @ 21-05-2012, 22:12)

Tack för svaren, klantigt att inte skriva odlingszon... Jag odlar i zon 3, kan nog lokalt i min trädgård komma ner på zon 2 pga av många stenmurar, söderläge vid havet mm.
Hur täcker ni för att undvika larver etc? Täckte broccolin första tiden men sedan blev dom så höga så då fick jag inte till något bra skydd och det blev larver direkt.

Beror sig på hur stor odling du har. Själv brukar jag ha ca 8kvm kål och det är ingen större insats att handplocka larver. Jag täcker med fiberduk under hela odlingen för att förhindra skadedjur. Andra använder sig av Ikeas billiga nätgardiner andra av byggnadsställningsnät.
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2012, 05:54
Många av kålväxterna går faktiskt bra att så i omgångar, yrkesodlarna sår inte allt på en gång och nej det är inte för sent så nu i mälardalen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.