Full version: Sjuk bokhäck?
Sysfidd
[attachment=70059:WP_000479.jpg]

Hej,

Är det någon som vet vad detta är och hur man skall ta bort det?

Mvh Fredrik
CillaM
Jag har ingen som helst aning om vad det vita kan vara för något men i mina ögon ser din bokhäck frisk ut. Inga brända blad, inget uppätet, bladen är gröna o fina... Det bladet du visar, är det det enda bladet som har det här vita? Ha is i magen, vänta in svar här och ha koll på din bokhäck. Är det renodlat bok eller är det avenbok inblandat?

Redigerar: Jo ett blad ser ut att vara ätet på men tror inte det är något att vara orolig för.
Garden bliss
Skulle gissa att det är samma som vi hade förra året, och något som fler här på forumet har drabbats av på just bok, nämligen bomullslöss.
GMträdvård
Enligt min åsikt så ser det mer ut som bokbladslus (Phyllaphis fagi). Brukar dyka upp på bok ibland när den används som häckväxt. Leta lite bladbilder på internet (använd det vetenskapliga namnet) så kan du jämföra med dina blad.

Finns ingen direkt åtgärd mot detta och så länge det inte är ett större angrepp så ska det inte vara någon fara.
CillaM
GM, varför dyker den upp i samband med att den används som häckväxt? Är det enbart då eller?
Huggorm
Säkert för att plantorna är försvagade av den ständiga beskärningen i såna fall. Men vem vet vad som händer i toppen på en trädformad bok, det kanske finns angrepp där med? Det ser man ju inte från marken
GMträdvård
Bokbladlusen förekommer även i bokträd men den är betydligt vanligare när man använder bok som häckväxt. Min teori följer Huggorms, att det är försvagade individer som oftare blir angripna, men det är en kvalificerad gissning mer än en konstaterad vetenskap från min sida smile.gif
sjuan
Jag har likadant på en liten friväxande bok jag planterade förra året, alltså ingen häck. Sprutar med såplösning och då minskar det, men får hålla efter det. Kanske är det onödigt att göra något alls men vill inte att bladen ska bli fula.
Anba
Hej, Det är ullöss, inget annat. Svårare att bli av än det finns inte, såpa kommer inte att hjälpa. Känner nån som haft ullöss på sin bokhäck och provade allt, t.o.m. att tvätta blad för blad med pyrsol som är ganska så starkt och ändå kom de igen. Det ända som hjälpte var Imidakloprid (finns till exempel i Provado insektspinnar). Tyvärr så är dessa bara godkända för inomhusbruk sad.gif. Imidaklorid verkar systemiskt och måste tas upp via rötterna, spray funkar inte.

Det minsta jag skulle göra är att klippa bort alla blad med ullöss och stoppa i plastpåse som sedan förstörs/slängs och behandla sedan häcken med utvald metod; sök på nätet. Ta i med hårdhandskarna tidigt annars blir du aldrig av med dem. De kommer år efter år och äter alla nya skott, tillväxten avstannar och häcken ser förfärlig ut.
Anba
Äter upp = sätter sig på nytillkomna skott och suger och dödar dem.

En sak till, myrorna du kommer att se äter inte upp lössen, de suger bara saften som lössen producerar.
Garden bliss
CITAT (Anba @ 05-06-2012, 08:47) *
Hej, Det är ullöss, inget annat. Svårare att bli av än det finns inte, såpa kommer inte att hjälpa. Känner nån som haft ullöss på sin bokhäck och provade allt, t.o.m. att tvätta blad för blad med pyrsol som är ganska så starkt och ändå kom de igen. Det ända som hjälpte var Imidakloprid (finns till exempel i Provado insektspinnar). Tyvärr så är dessa bara godkända för inomhusbruk sad.gif. Imidaklorid verkar systemiskt och måste tas upp via rötterna, spray funkar inte.

Det minsta jag skulle göra är att klippa bort alla blad med ullöss och stoppa i plastpåse som sedan förstörs/slängs och behandla sedan häcken med utvald metod; sök på nätet. Ta i med hårdhandskarna tidigt annars blir du aldrig av med dem. De kommer år efter år och äter alla nya skott, tillväxten avstannar och häcken ser förfärlig ut.

VAaaaaaaaaaaa????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon