Full version: Knölklocka
Disa Norlander
Var glada och tacksamma så länge ni inte inte behöver tampas med detta fanskap!
Håller med om att det borde finnas varningstext på fröpåsarna. Sådde och planterade en Linaria av någon sort för många år sedan. Hade fått fröet som en bonus. Året därpå upptäckte jag rottrådar på väg ut i hela rabatten och vis av erfarenheten av knölklocka, blev jag alldeles förskräckt. Jag hittar den fortfarande idag,
säkert 10 år senare!
Törel är en annan rackare.
CillaM
Du menar nu en sporre antar jag?
Disa Norlander
Tyvärr är min okunnighet för stor. Vad är en sporre?
Wilmer
Jag har med vett och vilja planterat in dem. Tycker de är läckra. Hellre dem än annan sk*t i rabatter och mellan stenar tummenupp.gif fast, de sprider sig inte så värst så jag är inte helt nöjd.
Eva 33c
CITAT (Wilmer @ 22-05-2012, 00:02) *
Jag har med vett och vilja planterat in dem. Tycker de är läckra. Hellre dem än annan sk*t i rabatter och mellan stenar tummenupp.gif fast, de sprider sig inte så värst så jag är inte helt nöjd.

Om du syftar på knölklockan så kommer du absolut att bli nöjd i sinom tid, men det talades om lite andra växter så det kanske inte var den du avsåg. Knölklockan har jag precis överallt i trädgården, att utrota den är omöjligt jag röjer bort den där jag vill ha nåt annat. Och sen får man hålla efter. Fösöker åtminstone se till att den inte blommar och bildar frö. Den fanns här innan vi kom och finns nog i hela byn. Tål alla växtplatser och nästlar sig in i allt. Men vi har slutit fred och samexisterar nu....
CillaM
CITAT (Disa Norlander @ 22-05-2012, 00:02) *
Tyvärr är min okunnighet för stor. Vad är en sporre?

Du skrev om fler växter så jag var lite osäker på vilken du syftade på. Linaria, den gula, kallas också för sporrar här, kanske är lokalt...

Wilmer
Jag syftade på knölklockan... Hade den i mina förra trädgårdar, men den blommade bara här och där. Bladen fanns i gräset, men där blev den ju klippt och blommade inte. Fick släppa fram den ibland så jag fick njuta av blommorna tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon