Jag behöver tips på en gul blomma som älskar värme och sol.
Har haft ihjäl ett antal blommor nu, oftast pga att det varit för varmt. Krukan står ändå på köksbordet för att komma ifrån den starkaste solen. Har söderläge med gassande sol från ca 13 till sent på kvällen.
Behöver något lättskött, som helst inte har något emot att torka ut ibland. Har sedan tidigare en hjärtan-på-tråd som verkar trivas ypperligt.
Tips?
Eva i Skåne
22-05-2012, 10:47
Gul och torkvänlig. Hmm
Kan inte komma på något bättre än våreld, kalanchoe.
Annars finns det ju gula hibiskus och begonior, men i ett söderfönster behöver dom nog vatten varje dag. Hibiskusen älskar värme och sol.
Tack för tips! Våreld/höstglöd har jag aldrig lyckats hålla liv i särskilt länge, eller snarare att jag tröttnar för dom blommar bara när den är nyköpt (hos mig alltså).
Hibiskus har jag haft en röd i sovrumsfönstret (rummet jämte) där kommer solen lite senare men det blir fortfarande väldigt varmt. Den vattnade jag ca varannan dag, så det funkade. Stora problemet här är att jag inte tycker en hibiskus passar in i mitt lantliga kök :S
Begonia ska jag ta och googla.
Såg att dom hade minisolrosor på ICA. Funderar på att testa.
stephan sndlng
22-05-2012, 19:21
goda kurt Olsson frågade patrik Sjöberg än gång hur lågt kan man hoppa.
Ställer liknande fråga här hur låga kan minisolrosor bli?
Jag hittar tyvärr inte bilden på den största solros jag fotat och sett. Höjd 3 meter 43 centimeter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.