AskeHolst
22-05-2012, 12:07
Jag köpt hus med trädgård och då är det ju intressant vad som finns. Jag röjde ett igenväxt område där vi vill ha köksträdgård i höstas och nu kommer det mängder av en, för mig, okänt växt. De är nu ca 60cm och har stor tjock rot så de är inte helt lätta att få upp.
Förslag på var det är för växt och hur man blir av med den lättast?
Det skulle kunna vara vallört. Bladen stämmer, vet du vad det blir för färg på blommorna? är det vallört är det ett ganska jobbigt ogräs tycker jag. Det sägs dock att de ska hålla sniglarna borta, men jag har både vallört och sniglar i min trädgård tyvärr...
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2012, 16:37
Det är vallörtoch det är jobbigt man få¨r gräva och gräva och kanske man lyckas utrota dem efter flera år ifall man är envis. Bladen är dock utmärkta som kompostmedel + man kan tillverka sin egen växtnäring av den.
AskeHolst
22-05-2012, 20:25
Tack för svaret, det passar ju med vallört när man kollar upp det. Mindre roligt att den är så svår att bli av med bara...
Hej
Jag har ett litet bestånd Vallört, som jag sparat för att ha till växtnäring. Så hos mig ska de inte utrotas. Men att sniglarna skulle hålla sig borta stämmer nog inte...Tyvärr...
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.