Trädgårdsmåstaren
Jag har en trasig barnkorgstol som jag gärna vill ställa i vår skuggplantering. Jag har på skoj lagt mossa som sittdyna, men vill gärna ha något grönt som kan klättra och klä in den helt till en grön stol. Skulle vintergröna kunna göra det, om man hjälper den på traven? Klarar vintergrönan att övervintra då, när det inte längre ligger på marken? Vad finns det annars för småbladigt som tål skugga som kan klä in min stol?
hattstugan

Jag tror att Vintergröna kan klara det! Annars finns ju Murgröna!
EKLO
Kaprifol utan blommor kanske, hur underligt det än låter?

Bladen och växtsättet är väldigt vackert, här i mina närmaste glesa skogar och vildmarker i södra Bohuslän växer det fullt av vilda kaprifoler, de blommar inte just där pga av skuggan (det gör de överallt annars, där de står öppnare), men det är som sagt en vacker växt även utan blommor. Och tålig.
Allekulla
Pipranka vet jag klarar skugga.
Trädgårdsmåstaren
Oj, tack för alla tips. Alla var bra! Hur ska jag nu välja... Kaprifol har jag att ta av i trädgården förstås. Annars är piprankan fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon