|
Gossen Ruda
22-05-2012, 20:25
kanske passar det bättre under bygga men nu hamnar det här. Jag håller som jag nämnt tidigare på med min sk ö-rabatt och här kommer en drös bilder. Först en översikt när jag tagit upp de befintliga kantstenarna, grävt ut där de skall stå och sedan ställt ut dem lite provisoriskt. Innan stod de där jordkanten är. Av någon märklig anledning blir rabatterna större och gräsmattan mindre varje gång jag sätter om kantstenarna.   Så här skall det se ut när det är klart. Kommer faktiskt inte ihåg om detta blev klart förra året eller året innan.  Fuktig plats och mycket regn, då blir det så här när man gräver hål och jag skall ner 40 cm. Ö-rabatten gör skäl för sitt namn. 1 liter i minuten fick jag länsa med trädgårdsslangen som hävert. I ett dygn.  Stenar hittar man. Den här knackade jag av lite för att den inte skulle vara till besvär. Dräneringsslangen kapade jag i jordkanten, den var redan kapad i högerkanten.  En dum sten till men den var jag tvungen att ta upp.  Besvärlig typ men med 4 spett och ett långt stålrör som hävstång kom den upp.  Hålet efter stenen tätades med en plastskiva och jord fylldes utanför, kross 0-16 innanför.  Dagen efter. Kross ipytsat och packad. Kantstenarna utplacerade och tillkapade. Senare justerade jag lite längst bort. Det går åt lite verktyg och mallar. Rönnstammen använder jag för att packa krossen med.
Gossen Ruda
22-05-2012, 20:34
Kan ju lägga till ett par bilder på hur det skall se ut. Den här kanten fram till stenen i förgrunden gjorde jag för två år sen.  Fortsättningen för några veckor sen. 
Du har att göra du ! Det ser väldigt gediget ut jag gillar de runda formerna  du har blicken.
Vilket jobb! Förstår att du stäckte ryggen.
Så där skulle jag behöva göra på vissa ställen, men det får allt bli ett annat år.
Helén
Gossen Ruda
23-05-2012, 07:59
CITAT (HelénE @ 22-05-2012, 23:26)  Vilket jobb! Förstår att du stäckte ryggen.
Så där skulle jag behöva göra på vissa ställen, men det får allt bli ett annat år.
Helén För mig är "ett annat år" i år.  Jag har dock efter många försök nu insett att ett ordentligt underarbete är növändigt. Ett djupt lager kross gör att stenarna står stabilt igenom all tjäle. Att jag har ett varv med stenar utanför kantstenarna gör dels att gräsklipparen kommer åt, dels att gräset inte kan klättra upp för kantstenarna in i rabatten eller smita in genom skarvarna. Nån gång per år får jag gå ett varv med grästrimmern för att hålla efter alla försök från gräsets sida att försöka nå rabatterna.
mamamaggan
23-05-2012, 08:20
Snygg rabatt och snyggt jobbat !
Man vilket jobb , klart inte ryggen kan palla för hur mycket som helst. Är ryggen bättre ?
Där fick man en hel del tips också .
Det lönar sig alltid med bra underarbete.
Gossen Ruda
23-05-2012, 08:28
CITAT (mamamaggan @ 23-05-2012, 09:20)  Snygg rabatt och snyggt jobbat !
Man vilket jobb , klart inte ryggen kan palla för hur mycket som helst. Är ryggen bättre ?
Där fick man en hel del tips också .
Det lönar sig alltid med bra underarbete. Tack. Jo, ryggen är bättre men inte helt bra. Om jag ändå knäckt den när jag arbetade, det hände när jag skulle ösa vatten med ett vanligt litet öskar. En sidovridning vid fel belastning och sen var det kört. Vet inte om det är en disk eller en muskel som bråkar men problemet är minst 10 år, kommer ibland.
Snyggt! Väldigt roligt att se och inspirerande Bra jobbat,men vad är det du har utanför kantstenen,liggande kantsten eller småsten (grus)?
Gossen Ruda
23-05-2012, 09:51
CITAT (Klint @ 23-05-2012, 09:29)  Snyggt! Väldigt roligt att se och inspirerande Bra jobbat,men vad är det du har utanför kantstenen,liggande kantsten eller småsten (grus)? Tack. Om du menar det som finns mellan kantstenarna och gräsmattan så är det marksten stående på lågkant. Det ligger 2 sådana på stenen längst till höger på sista bilden i första inlägget. Benders Labyrint 210x140x5.
Vilket jobb du gjort men så blev det jättefint också!  Jag tyckte också att det blev fint med de lite rundare formerna på rabatterna. Jag har faktiskt haft funderingar på liknande rabatter. Det jag undrar är hur långt ner du grävt och hur mycket grus du lagt under kantstenarna. Gjorde en provisorisk lösning förra året som inte alls blev bra så i år får jag göra om allt igen på rätt (ditt) sätt. Tack för inspirerande bilder. Hoppas du kryar på dig i ryggen snart.
mamamaggan
23-05-2012, 10:46
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2012, 09:28)  Tack. Jo, ryggen är bättre men inte helt bra. Om jag ändå knäckt den när jag arbetade, det hände när jag skulle ösa vatten med ett vanligt litet öskar. En sidovridning vid fel belastning och sen var det kört. Vet inte om det är en disk eller en muskel som bråkar men problemet är minst 10 år, kommer ibland. Känner igen det där med att ryggen pajar av något litet litet som man gör fel. Hoppas det ger sig !
Gossen Ruda
23-05-2012, 11:08
Jag gräver 40 cm djupt och minst 20 cm brett. Eftersom kantstenen sticker upp 10 cm av 25 blir det alltså 25 cm kross under. Jag kan ju kanske göra en ritning.
Katarina Odla.nu
24-05-2012, 09:03
Kul och genomtänkt projekt! (förutom för ryggen då förstås... Men trädgårdsryggar har vi kanske alla mer eller mindre).
Får jag visa ditt projekt på sajten i bild och text?
Undrar Katarina på redaktionen
Krolliljan
24-05-2012, 09:22
Så fint det ser ut. Roligt att få följa hur det "växer fram"
Gossen Ruda
24-05-2012, 09:52
CITAT (Katarina Odla.nu @ 24-05-2012, 10:03)  Kul och genomtänkt projekt! (förutom för ryggen då förstås... Men trädgårdsryggar har vi kanske alla mer eller mindre).
Får jag visa ditt projekt på sajten i bild och text?
Undrar Katarina på redaktionen Det går bra. Mer bilder kommer efter helgens arbete, ryggen börjar samarbeta.
Gossen Ruda
24-05-2012, 10:43
Det skall finnas en tråd här nånstans om första delen av arbetet men jag hittar inte den nu.
malcolm
24-05-2012, 10:43
Skönt att ryggen är bättre och det skall bli spännande att få se resultatet av dina mödor, fint verkar det bli i varje fall,
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2012, 08:59)  För mig är "ett annat år" i år.  Jag har dock efter många försök nu insett att ett ordentligt underarbete är növändigt. Ett djupt lager kross gör att stenarna står stabilt igenom all tjäle. Att jag har ett varv med stenar utanför kantstenarna gör dels att gräsklipparen kommer åt, dels att gräset inte kan klättra upp för kantstenarna in i rabatten eller smita in genom skarvarna. Nån gång per år får jag gå ett varv med grästrimmern för att hålla efter alla försök från gräsets sida att försöka nå rabatterna. Jo jag har liksom insett att ska man sätta kanter så är det lika bra att göra det ordentligt. Jag har mest byggtimmer som ligger i kanterna och bara nergrävt 5-10cm och ja det smiter ju in gräs, och över osv. En annan rabatt är det bara runda stenar som kantar och det blir ju snabbt gräs i skarvarna. Just den har jag tänkt göra nåt åt...men det ska ändå byggas ut och byggas upp. Nu är den nersänkt i gräsmattan och jag ska istället göra den till en kulle. Kanske blir nästa vårs projekt. Om jag flyttar växterna i höst till trädgårslandet så är det ju bara att sätta igång på våren. Eller kanske till och med om det blir en bra höst, så kanske det kan bli klart redan i höst. Jättebra bilder du la ut så man får lite idéer om hur man ska göra! Helén
Katarina Odla.nu
25-05-2012, 08:18
Kul med fler bilder! Ser fram emot dem. Hör av mig till dig när det blir artikel. Tack för att du vill dela med dig!
Hoppas ryggen håller. Jag har en axel som just nu tycker att trädgårdsarbete är helt fel sysselsättning, men det går ju inte att låta bli!
Ha en skön helg! önskar Katarina
Gossen Ruda
26-05-2012, 21:43
Ryggen har hållit, bara lite stelhet kvar ibland. Rabatten är färdig förutom att det behövs en massa blommor.  Bilder kommer efter helgen.
Gossen Ruda
29-05-2012, 10:51
malcolm
29-05-2012, 13:52
Snyggt Ruda, inte utan att man blir avis. Inte så mycket på arrangemanget som sådant kanske utan mer på att du har haft kraft och ork att hålla på.
Gossen Ruda
04-06-2012, 17:56
Inhandlade växter för nästan 700, det märks knappt. Fick bara tag på vitblommande alunrot, det verkar vara albinism som går i blomstervärlden. Bakom solskyddet finns det några Kaschmirnävor jag flyttat från stan.  På tal om växter, här behövs det också fyllas på. Nejlikroten har fått flytta fram så det blir tomt bakom. Måste ha något som täcker upp när smörbollarna vissnat ner.
malcolm
04-06-2012, 17:59
Blir ju bara finare och finare?
Ja jag är allt avis på resultatet! Blommor kan man ju så eller dela MEN det som är svårt att få till är snygga avgränsningar.Bra jobbat Ruda!!
Ja verkligen supersnyggt! Dessutom blir jag så inspirerad att jag har börjat på att fundera på en själv
ingrid fuxwall
08-06-2012, 17:11
Du skulle kommit till Surte - där fanns mängder av fina växter. Tror att det är växtmarknad i Uddevalla i morgon - det är billigare där än i trädgårdsbutiken
Gossen Ruda
14-06-2012, 18:39
Kan ju slänga upp en bild från igår. Det börjar fyllas på med växter men det är mycket kvar. Just nu gräver jag ner där det får plats, att arrangera ordentligt kommer senare.
Vad fint det blir Ruda! En del av dina växter kommer ju att bli större så de täcker mer
Gossen Ruda
19-06-2012, 19:24
Dags för en sista? bild på hur det såg ut i helgen efter senaste inköpsrundan.  Tänkte också passa på att berätta vad som trängs i rabatten. Kanske ingen trängsel just nu men det kommer väl. Sen gammalt finns det som synes ett stort bestånd bergenia. Dessutom daggkåpa och nån praktnäva? Minipåskliljor och nån akleja. Av egna växter har jag i höstas och i våras flyttat dit tolvgudablomma, nätnäva, spansknäva, vit kaschmirnäva och morgonstjärna. Sen från olika butiker kommer 3 sorter alunrot med olika blad- och blomfärger, blanknäva, jungfrunäva, någon dianthus, karpaterklocka, praktveronika, ljusöga, dvärgsmörskål, kanderlaberviva, porslinsveronika, blodfingerört, praktnäva, kuddsåpnejlika, trädgårdsnäva, flocknäva och biokovanäva. Nu återstår att se hur dessa pionjärer klarar sig, dessutom finns det en del hål som kanske behöver fyllas.
Maj-Elén
19-06-2012, 19:40
Så fint du har gjort det. Jag blir lite avundsjuk på er som har stora stenar eller berg, som går upp i dagen, på era tomter. Det ger stora möjligheter till att göra tomten tilldragande och vacker på ett naturligt sätt. Här på den skånska slätten ser alla trädgårdar ut som små eller stora fotbollsplaner. Vi får köpa stenarna och frakten för dyra pengar om vi vill ha lite "naturlig" natur i trädgårdarna. Du kommer inte att få så stora problem med ogräs framöver när dina växter har vuxit färdigt. Det kommer att bli en urtjusig rabatt.
Jisses vilket jobb! Men snyggt är det och ännu finare kommer det bli när det vuxit ihop!
Krolliljan
24-06-2012, 20:36
Ser jättebra ut. Det är så kul att följa hur ö-rabatten växer fram.
malcolm
24-06-2012, 20:46
Du skulle ha gjort ö-rabatten i form av Japan.
Gossen Ruda
25-06-2012, 10:00
CITAT (malcolm @ 24-06-2012, 21:46)  Du skulle ha gjort ö-rabatten i form av Japan.  Det hade nog blivit svårt, däremot funderade jag på att plantera blommor i form av AKB men det hade blivit för dyrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|