johan1983
23-05-2012, 00:11
Vilken tycker ni är bästa vindruvssorten?
Jag har länge varit avskräckt för vindruvor. Jag har många vänner som har köpt hus där det redan finns plantor.
Dom har inga gröna fingrar själva direkt.
Alla vittnar om negativa erfarenheter. Antingen växer det inga som helst druvor eller så är det små sura druvor med stora kärnor. Jättesmå skördar.
Alla bor i zon 1.
Är det så svårt att få bra resultat?
Jag köpte två sorter själv. En som klarar zon 2. Den växer inte alls samt en zilga som ska klara zon 4. Uttrycket är urvattnat men den växer verkligen så det knakar. Vi talar om cm per dag.
Min tanke är att druvsorter kan vara felmärkta och att man nästan behöver en zon 4 druva även i zon 1. Eller har jag fel?
Har ni några tips på kraftigväxande sorter med gärna små, söta druvor utan kärnor som växer lika bra och snabbt som zilgan?
johan1983
24-05-2012, 00:01
Jag brukar köpa jättesmå druvor på lösvikt.
Små, väldigt söta och kärnfria.
Dom är lite mindre än dom man brukar köpa i 500g lådor och finns nästan alltid på lösvikt
Förstår ni vilken jag menar? Vilken sort kan det vara? Såna vill jag gärna odla. Jag inbillar mig att dom ger stora skördar med små, söta bär
RibesRubusVitis
24-05-2012, 01:00
Enkelt uttryckt: INGA köpedruvor går att odla här; de överlever nog, men hinner inte mogna under en kort svensk sommar. Druvor i handeln kan komma från Italien, Spanien, Sydafrika eller Sydamerika.
Bara för att din ena sort inte växer alls behöver du inte ge upp hoppet än, nästa sommar kanske den växer så det knakar.
Frågan om den bästa vindruvssorten är besläktad med frågan ”Hur långt är ett snöre?” Dvs. det beror på. T ex på tycke och smak, och såklart vad den ska användas till.
Det finns INGEN kraftigväxande sort med små, söta druvor utan kärnor som växer lika bra och snabbt som Zilga. Själv har jag tolv sorter på friland i zon 1, varav två kärnfria, Himrod och Vanessa. Himrod har under tio år aldrig gett druvor utomhus, men visar för första gången blomklasar i växthuset. Vanessa, har precis börjat slå ut, men ska förhoppningsvis ge röda kärnfria druvor i år eller nästa år. Odla.nu säljer just nu en annan röd, kärnfri sort, Einset, som uppges klara zon 1-3 på friland.
Eva i Västerås
24-05-2012, 07:16
I zon 1 skulle jag absolut prova Sukribe.
Min absoluta favorit, fast jag fått fjäska lite för den här i Västerås. Täcka med säckväv på vintern är ju inte oöverkomligt. Druvorna har kärnor, men inte så stora och smaken är helt underbar.
Zilga har jättegoda druvor, om än med rätt mycket kärnor. Smaken är lite åt blåbärshållet, och man ska inte ta dom när dom SER mogna ut. Dom är blå långt innan dom mognat färdigt, så första proven är ettersura. Men dom kommer sig, och dom hinner absolut mogna en svensk sommar.
Jag plockar bort de blad som täcker de mognande klasarna för att ge druvorna sol och sötare smak.
Jag har Himrod. Det tog 5 år för den att börja ge druvor. Den har små kärnfria druvor. De mognar ungefär i oktober hos mig, och de har då fått en rödaktig färg. Om man plockar de tidigare, när de fortfarande är gröna, då är de omogna och sura. Mogna är de söta.
För att få bra skörd (efter att plantan har nått åldern för att ge skördar), måste man beskära på vintern och på sommaren (på sommaren tar man bladmassa för att druvorna ska få tillräckligt med sol). Så visst går det att få goda druvor i zon 1. Det brukar bli flera kilo på min planta, ingen jätteskörd, men för mig är det helt OK.
Åsa, mälardalen zon 2
24-05-2012, 13:52
Har himrod jag med den är nog den vinrankan som är mest åt köpehållet med tanke på att de är kärnfria och söta ifall man plockar dem mogna. I zon 2 har den något år gett nån mogen klase i slutet av augusti men annars brukar den mogna i september. Har den planterat i ett ganska dåligt kallväxthus med några trasiga rutor.
Alexander-VG-zon3
24-05-2012, 14:16
Min mormor måste ha en toppen vinranka (vi vet inte vilken sort det är), ger stor skörd, växer kraftig nästan kärnfria druvor som är otroligt söta, gulgröna (mycket godare än dom man köper i butik), dessutom mognar den tidigt. Varje druva är en ren smaknjutning. Härdig är den med. Antar att det är någon av labruskadruva imed den är härdig.
Bild från 2009 12 sept då är nästan alla klasar helt mogna.
[attachment=70149:pic_dl.jpg]
Dessutom är den väldigt lättrotade tog ett tiotal skott förra året som rotade sig snabbt och har växt bra.
Eva i Västerås
24-05-2012, 14:42
Det låter som om det kan vara Sukribe.
Fast klasens stjälkar verkar rödare än den jag hade. men jag kanske minns fel.
(Är nu mellan druvor, utan hus, med nytt sommarställe).
Alexander-VG-zon3
24-05-2012, 14:46
Ja någon av de gröna labruska sortena som säljs är det säkert, köpt som nordica men det är det inte. Om det är en Sukribe så rekommenderar jag den

Själv har jag en Zilga också och en Nordica (för syrlig/sur men växer vackert) men tycker denna är godare som mormor har. Glömde en Boskoop Glory har jag också här i zon 3-4 men den är mer halvdöd än halvlevande.
Flaxxs, om du har ett skott att avvara skulle jag gärna prova din mormors druva.
Kanske byta mot någon annan växt, men vindruva har jag inte testad att sticka.
Jag har också olika sorters druvor (Nordica, Boskop Glory, mm), men det är bara Himrod som jag haft tillräckligt länge.
johan1983
09-05-2017, 23:40
Jag vill plantera två - fyra olika sorter.
Jag tänkte bygga en pergola med fyra hörn. Jag hade tänkt att ha en vindruvssort från varje hörn.
Pergolan tänkte jag kanske 2x2 meter så jag lurar på om två vindruvssorter kanske räcker?
Om jag bara ska välja 2-4 sorter, vilka rekommenderar ni?
Jag vill ha en bra blandning, både på färg (grön och blå) samt smak.
Jag vill ha kärnfria druvor, eller så gott som. Annars kan jag inte äta dom
Druvorna skall vara för färskkonsumtion. Inte för vin eller saft.
Kanske en som ger små druvor och en som ger stora druvor?
Jag bor i Zon 1 (dock en kall zon 1 eftersom det blommar kanske en-två veckor senare hos mig än exempelvis i Malmö eller på Österlen.). Jag har inte tillgång till växthus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.