batski
En kompis har fått kolonilott och säger att jag är välkommen att odla lite där smile.gif Så nu har jag bl a. kollat lite på grönkålsfrön och inser att det finns en del olika sorter. Någon vet vilken/vilka av dessa som lämpar sig bäst för att ätas råa?

Jag har nämligen ätit mestadels raw sedan några månader tillbaka. Vet att grönkål är stor bland raw-foodists utomlands, men i Sverige går det bara att köpa färsk grönkål runt jul, så jag tänkte prova att odla lite själv nu när jag får möjlighet.

Pentland Brig

Westland Winter

Baltisk Röd

Red Russian

Halvhög Krusig
Eva i Västerås
Red russian är mild i smaken och har fin konsistens för att äta rå.
Den brukar jag ha. Dom andra sorterna har jag ingen koll på.
batski
CITAT (Eva i Västerås @ 23-05-2012, 13:13) *
Red russian är mild i smaken och har fin konsistens för att äta rå.
Den brukar jag ha. Dom andra sorterna har jag ingen koll på.

Tack så mycket! smile.gif Då kanske jag ska satsa på Red Russian, Pentland Brig och Baltisk Röd (bara för att den har så fin färg tongue.gif )
Scout
Pentland brig är min absoluta favvo. Lite slätare blad, och jag tycker den är godare än de "vanliga" krusiga sorterna. Dessutom tycker jag att plantorna är stabilare och finare.

Baltisk röd odlar jag i år bara ett par stycken av för att de är snygga. Nackdelen är att när man kokar t.ex. en stuvning, gryta eller soppa så missfärgas hela anrättningen och får en gråblåaktig färg.

batski
CITAT (Scout @ 25-05-2012, 10:42) *
Pentland brig är min absoluta favvo. Lite slätare blad, och jag tycker den är godare än de "vanliga" krusiga sorterna. Dessutom tycker jag att plantorna är stabilare och finare.

Baltisk röd odlar jag i år bara ett par stycken av för att de är snygga. Nackdelen är att när man kokar t.ex. en stuvning, gryta eller soppa så missfärgas hela anrättningen och får en gråblåaktig färg.

Har precis beställt Pentland Brig, Red Russian och Baltisk Röd smile.gif

Jag hade inte tänkt koka dem ändå, utan kommer att mixa ner dem i kalla dressingar och gröna/lila smoothies eller äta dem finstrimlade i sallader och sånt.
officinalis
Red russian gillade inte jag. Westland winter är helfin.
I år odlar jag westland winter och pentlad brig. Är mycket spänd på pentlad. Jag tror den kan vara god!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon